(Oslo, 7. februar 2013) Google har lansert YouTube i norsk drakt på youtube.no, og dermed har norske musikkskapere og det musikkelskende publikum fått en ny møteplass. Avtalen med TONO ble undertegnet i forkant av lansering.
/ 07/02/2013 / kodeksAvtalen mellom Google og TONO ble undertegnet i forkant av lanseringen den 6. februar, og innebærer at tjenesten er lansert i ordnede og gode former, og hvor komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag får en ny mulighet til å få betalt for bruk av sine åndsverk. – Dette er en gledelig dag for alle norske brukere av YouTube, og en svært viktig milepæl for TONOs 23 000 medlemmer. Denne lanseringen tar godt vare på de som skriver musikken vi alle får nyte godt av. TONO er glade for det gode samarbeidet vi har hatt med Google så langt, og håper og tror vil bli en pulserende og sentral møteplass for musikkskapere og publikum, sier Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO.
– Dette har vi gledet oss til, sier Jan Grønbech, Country Manager for Google og YouTube Norge. – YouTube bidrar i utformingen av vår tids kultur, fra utviklingen av superstjerner til gjenoppfinnelse av klasserommet. Norske annonsører og bidragsytere har til nå ikke hatt anledning til å delta i det globale markedsfellesskapet, og dagens lansering markerer en ny æra for disse. Grønbech bekrefter at dette er godt nytt for skapere av musikk: – Vi gleder oss over avtalen med TONO, og vi har opplevd dem som en positivt motivert og profesjonell samarbeidspartner i arbeidet med å tilrettelegge for lansering i Norge, sier Grønbech.
Lanseringen betyr at det blir lettere for brukerne å finne allerede populære norske videoer samt de videoene som øker raskest, og den gjør det enklere for norske innholdsdelere å bli funnet i Norge så vel som i resten av verden. Det blir også lettere for lokale innholdspartnere å nå sitt kjernepublikum. – Digitale tjenester byr på store muligheter for de som skriver og produserer musikk, men det er viktig å verne om deres rettigheter og muligheter til å kunne ha inntekter av sitt arbeid. Det er TONOs oppgave å på vegne av våre rettighetshavere inngå avtaler med YouTube og andre tjenester som distribuerer musikk – og som vil inn i det norske markedet. Lanseringen av YouTube i Norge er en god nyhet både for våre medlemmer og for alle nordmenn som bruker YouTube, sier Willy Martinsen. Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO, mob. 909 65 254, e-post: