WiMP introduserer nå en ny tjeneste som lar bedriftsmarkedet lovlig ta i bruk musikkstreaming i det offentlige rom. – Bruk av musikk gir betydelige konkurransemessige fordeler for mange typer virksomheter, og her er en tjeneste som gjør dette enkelt, sier Inger Elise Mey, avdelingsdirektør for Online i TONO.
/ 08/05/2013 / kodeksDe ordinære abonnementene til de ulike strømmetjenestene beskriver i sine standardbetingelser at tjenestene kun kan benyttes til eget, privat bruk. Med WiMPs nye tjeneste har bedrifter fått en mulighet til å kunne bruke en strømmetjenester i for eksempel sine butikklokaler.
TONO ønsker å legge til rette for at TONO-repertoaret brukes i flest mulige sammenhenger, og har lagt til rette for at WiMPs tjeneste nå kan lanseres. – Tjenesten gir komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag nok en mulighet til å nå publikum via strømming. For virksomheter, enten det er treningssentre, butikker eller annet, innebærer tjenesten en enkel og fantastisk mulighet til å kunne bruke musikk som en verdiøkende del av sitt tjenestetilbud. For mange vil bruk av musikk innebære betydelige konkurransemessige fordeler i kampen om kunder, sier Inger Elise Mey, avdelingsdirektør for Online i TONO. TONO opplever at det er stor etterspørsel etter tjenester som dette: – TONOs inntekter på onlineområdet har doblet seg fra år til år siden 2009, med en rekordhøy vekst i 2012 på 130 prosent. De abonnementsbaserte strømmetjenestene har fått stor oppmerksomhet og representerer en stor del av disse inntektene til låtskriverne. Samtidig har vi hatt stor pågang fra butikker og utesteder som ønsker lovlig tilgang til et strømmeabonnement som kan benyttes offentlig. TONO er derfor veldig glade for å ha kunnet bidra til at WiMP nå kan lansere et abonnement for dette markedet, sier Inger Elise Mey, avdelingsdirektør for online i TONO.