Riktig bakgrunnsmusikk i kundelokaler styrker trivselen og øker omsetningen. TONO lanserer nå en bakgrunnsmusikkavis for å øke kunnskapen hos norske virksomheter om hvorfor de bør spille god og riktig musikk for sine ansatte og kunder.
/ 13/04/2023 / Willy MartinsenMusikk kan forandre handleopplevelsen, restaurantbesøket og omsetningen. Forskning viser at musikken også gjør noe noe med trivselen og humøret til ansatte og kunder.
– De fleste vil være enige i at musikk forsterker opplevelser i private sammenhenger, men musikk kan også forsterke handleopplevelser, restaurantbesøk og en tur til frisøren. Vi i TONO vil gjøre norske virksomheter oppmerksomme på kraften i god og riktig musikk, og lanserer derfor en bakgrunnsmusikkavis der vi skal dele nyttige tips, informasjon og inspirasjon, sier kommunikasjonsdirektør i TONO, Willy Martinsen.
I en tid hvor kunstig intelligens kan lage musikk og enkelte selskaper tilbyr såkalt «royalty-free» musikkkulisser til butikker, hoteller, restauranter og andre som bruker musikk i lokalene og film- og produksjonsselskaper, mener TONO at den gode og gjerne kjente musikken blir enda viktigere.
– Bakgrunnsmusikk som vekker irritasjon virker mot sin hensikt. Derfor er det så viktig at de som bruker bakgrunnsmusikk får de gevinstene som er der ved å velge den riktige musikken. Ofte er det musikk som kundene har et forhold til fra før, som gjerne blir spilt på radio og som de selv gjerne hører på i strømmetjenester. Med en TONO-tillatelse står virksomheter fritt til å velge og vrake i både kjent og ukjent musikk fra hele det verdensrepertoaret av musikk som TONO forvalter, sier Martinsen.
Pengene virksomheter betaler TONO blir til viktige inntekter for de som lager musikk og sangtekster.
På www.musikkenforsterker.no er det allerede mye innhold på plass – og så vil det publiseres nytt innhold månedlig gjennom 2023. Innholdet vil igjen bli distribuert til målgruppen via sosiale medier og et e-post-nyhetsbrev.
I bakgrunnsmusikkavisa vil man finne historier om hvorfor det er kan være smart å bruke TONO-musikken som bakgrunnsmusikk, hvorfor TONO-lisens er nødvendig for konserter og overnattings- eller serveringssteder, og hvorfor det er viktig å rapportere inn til TONO hva som blir spilt live. Lesernes kan også møte noen TONO-medlemmer som forteller hva TONO betyr for dem og hvorfor de er takknemlige for at virksomheter bruker musikken deres.
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, og som forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i deres musikkverk. TONO gir tillatelse til bruk av beskyttet musikk på radio, TV, internett, konsert, kino m.m. mot betaling, og overfører hvert år sitt økonomiske resultat til rettighetshavere i musikk som har blitt fremført offentlig. TONO har mer enn 39 000 medlemmer i Norge, men arbeider også for millioner av opphavere og musikkforlag fra verden for øvrig. TONO gir musikkskapere et økonomisk grunnlag til å kunne skape ny musikk, og samler og forenkler lisensiering av beskyttet musikk overfor musikkbrukere. TONO omsatte i 2021 for 843,9 millioner kroner.
For mer informasjon:
Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO, mob. 909 65 254, willy.martinsen (a) tono.no