Bilde av gate i los angeles TONO etablerer tilstedeværelse i Los Angeles. Bildet er av Hollywood boulevard. (istock.com)

Vil bidra til økt norsk musikkeksport:

TONO med ny USA-satsing

TONO etablerer nå, som en prøveordning, en tilstedeværelse i Los Angeles for å være en ressurs for norske låtskrivere, komponister og sangtekstforfattere som bor og arbeider i USA. Det er også et mål å gjøre det enklere for norske musikkskapere å satse i USA, og å styrke norsk musikkeksport.

 / 11/01/2024 /

USA og Los Angeles har en dominerende posisjon i det globale musikkmarkedet. Her skapes musikk som hele verden lytter til, og byen tiltrekker seg også norske låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og produsenter som ønsker en internasjonal karriere.

– Norge har mange musikkskapende talenter innen alle sjangre som fortjener å nå et internasjonalt publikum, og vi mener at det er et potensial for å øke eksporten av norske musikkrettigheter. Vi etablerer oss derfor nå med en representant i Los Angeles for å være en ressurs for norske låtskrivere som satser i det amerikanske markedet, sier medlemssjef i TONO, Jan Espen Storo.

Hør podkast om TONOs USA-satsing på Apple podkast eller Spotify.

– Vi vil yte god service, være en ressurs medlemmene og møte de forventninger de har til et moderne opphavsrettsselskap. Vi må være nær medlemmer både i Norge og de som satser i andre land, og ønsker å gjøre en innsats for å sikre og styrke inntekter fra bruk av norskskrevne verk i utlandet, sier medlemssjef i TONO, Jan Espen Storo.

Rådgivning, møteplasser og annen bistand

Det er langt fra Møllergata 4, der TONOs kontorer er lokalisert, til den amerikanske vestkysten. Nå vil norske låtskrivere, komponister og sangtekstforfattere bosatt der og andre steder i USA også kunne møte TONO fysisk.

– Vi opplever at det er behov blant våre medlemmer i USA for en lokal TONO-representant i USA. Vi skal bidra med rådgivning, medlemsservice, og TONO-møteplasser, slik vi gjør for medlemmene våre i Norge. Vi arrangerte det første TONO-treffet i Los Angeles i oktober 2023, og det ble veldig godt mottatt. Slike møteplasser gjør at kontakter knyttes, og dermed stimulerer vi til nyskaping av musikk, som er en av oppgavene TONO er pålagt i våre vedtekter, sier Storo.

TONO-representanten i Los Angeles skal også på TONOs vegne representere TONO i møte søsterselskaper som ASCAP, BMI, australske APRA AMCOS blant annet med tanke på både ordinære medlemsrelaterte saker og mulige nye samarbeidsprosjekter.

 

TONO arrangerte det første TONO-treffet for norske låtskrivere, managere og andre nordmenn i amerikansk underholdningsindustri i Los Angeles høsten 2023. Slike arrangementer blir det flere av.

Først i Norden

TONO er det første nordiske kollektive forvaltningsselskapet for låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag som etablerer et «USA-kontor». Britiske PRS for Music og kanadiske SOCAN har vært representert i USA i en årrekke. Det har også australske APRA AMCOS, som har vært en sparringspartner for TONO i arbeidet med USA-satsingen.

TONOs representant i Los Angeles er Erik Steigen. Han er opprinnelig fra Bergen, men har arbeidet i den amerikanske musikkindustrien siden slutten på 1990-tallet etter at han graduerte fra Berklee College of Music i Boston. Han har vært forretningspartner og rådgiver innen musikkrettigheter for blant annet Lionel Richie, Mötley Crüe, Sheryl Crow, Pearl Jam, Blondie og Brian Wilson, samt låtskrivere som har skrevet for Justin Bieber, Britney Spears, Barbra Streisand, Demi Lovato, Pitbull, Jason Derulo, og Eric Clapton, med flere. Idag er en han manager og konsulent. Han leder også det norske handelskammeret NorCham LA. Steigen vil ikke være ansatt i TONO, men leies inn på konsulentbasis.

Bilde av mann.
Bergenseren Erik Steigen har arbeidet i amerikansk musikkindustri siden 1990-tallet. Han er nå engasjert som TONOs representant i Los Angeles og USA. (Foto: Arne Ristesund/Bergensavisen)

 

Jeg er veldig imponert over satsingsviljen til TONO. Det er kun de større PRO-ene, eller «TONO-selskapene,» i verden som allerede er representerte i USA, så dette gjør at TONO legges merke til. Jeg er veldig glad for å kunne gjøre et arbeid for TONO og norske musikkskapere som satser i USA. Jeg skal dele erfaringer, kunnskap og nettverk for å støtte TONOs medlemmer, og i denne prosessen forhåpentligvis bidra til å minske avstanden til Norge. LA er et unikt treffpunkt der kreative sjeler fra hele verden møter hverandre og skaper musikk for potensielle oppdragsgivere fra film, TV, spill, tech og musikk-industrien, så her er det mange spennende muligheter, sier Erik Steigen, som er TONOs representant i USA.

Ønsker å styrke norsk musikkeksport

Det er viktig for TONO å være tett på medlemmer, både her i Norge og i utlandet.

– Vi vil yte god service, være en ressurs for våre medlemmer og møte de forventninger de har til et moderne opphavsrettsselskap. Det betyr at vi i tillegg til å være nær våre medlemmer i Norge også må følge opp og være til stede for norske låtskrivere som satser i andre land. Vi ønsker å gjøre en innsats for å sikre og styrke inntekter fra bruk av norskskrevne verk i utlandet i årene fremover, sier Storo.

Medlemmer som har spørsmål om TONOs arbeid i USA, eller som ønsker å kontakte TONOs representant i Los Angeles, kan sende en e-post til medlem@tono.no.

Hør podkast om TONOs USA-satsing på Apple podkast eller Spotify.

Om TONO
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, og som forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i deres musikkverk. TONO gir tillatelse til bruk av beskyttet musikk på radio, TV, internett, konsert, kino m.m. mot betaling, og overfører hvert år sitt økonomiske resultat til rettighetshavere i musikk som har blitt fremført offentlig. TONO har mer enn 40 000 medlemmer, men arbeider også for millioner av opphavere og musikkforlag fra verden for øvrig. TONO gir musikkskapere et økonomisk grunnlag til å kunne skape ny musikk, og samler og forenkler lisensiering av beskyttet musikk overfor musikkbrukere. TONO omsatte i 2022 for 864,6 millioner kroner.

 

Mediehenvendelser:
Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør TONO, 909 65 254