TONO åpner for at norske låtskrivere, komponister og sangtekstforfattere kan registrere ny musikk skapt i samspill med kunstig intelligens.
/ 10/10/2024 / Kristian DugstadTONO lanserer i dag retningslinjer for hvordan låtskrivere, komponister og sangtekstforfattere får rettigheter i musikk skapt i samspill med kunstig intelligens.
– Musikkskapere har alltid vært tidlig ute med å omfavne ny teknologi. For mange låtskrivere, komponister og tekstforfattere gir kunstig intelligens nye verktøy som kan støtte deres kreative prosess. Vi ønsker å ta et klart standpunkt og har derfor utviklet tydelige retningslinjer for låtskrivere, komponister og tekstforfattere som benytter kunstig intelligens i sitt skapende arbeid., sier Karl Vestli, administrerende direktør i TONO.
Du kan lese retningslinjene her. TONOs nye KI-retningslinjer er del av et større nordisk initiativ. Også TONOs nordiske søsterselskaper Koda (Danmark), Teosto (Finland), Stim (Sverige) og Stef (Island) innfører nemlig også tilsvarende regler.
Hør TONOs podkast om KI og musikkskaping her med teknologijournalist og foredragsholder Eirik Solheim, komponist Peter Baden og TONOs Inger Elise Mey.
De nye retningslinjene understreker at kun mennesker kan inneha opphavsrett. Dette er i samsvar med både norsk og internasjonal lov, som fastslår at opphavsrett kun kan tilskrives menneskelig skaperkraft. I Norge er opphavsrett regulert gjennom åndsverkloven.
– Så lenge menneskelige musikkskapere bidrar med en egen skapende og kreativ innsats står de fritt til å bruke alle lovlige KI-verktøy i sin musikkskaping, og få opphavsrett til musikken, sier Vestli. Dersom enten tekst eller komposisjon i et musikkverk er 100 prosent KI-generert, uten skapende og kreativ innsats, kan verket likevel registreres i TONO. Opphaver vil i slike tilfeller ikke få rettigheter i den KI-genererte delen, kun i den delen av verket de har bidratt til selv. Musikkverk som er 100 prosent KI-generert kan ikke registreres i TONO eller andre nordiske forvaltningsselskaper.
Selv om musikkskaperne står fritt til å bruke lovlige KI-verktøy i sin musikkskaping, er det fortsatt knyttet noen utfordringer til dette. Flere KI-selskaper er nemlig ikke åpne om hvilken musikk og data de har brukt i treningen av sine tjenester og modeller.
– Vi oppfordrer alle musikkskapere til å være bevisste på hvilke KI-verktøy de bruker. Når KI-tjenester ikke er åpne om treningsmaterialet de har brukt står du i fare for å bryte både egen og andres opphavsrett uten å være klar over det. Alle medlemmer er ansvarlig for at verk de registrerer er deres egne, sier Vestli.
TONO og våre søsterselskaper arbeider internasjonalt for å lovfeste åpenhet rundt treningsmateriale og dermed kunne sikre betaling til våre medlemmer.