Podkast
Uten lyttere, ingen musikkbransje. Hvordan bygger man community og superfans for en ung musikkarriere? Vi dykker ned i Ramóns karriere med manager Maria Sanni.
/ 22/02/2024 / Kristian DugstadVi som jobber med rettighetene til låtskrivere er opptatt av at det ikke finnes en musikkbransje uten at noen skriver musikk. Heller ikke hvis det ikke var noen utøvere som spiller inn og framfører musikken.
Men hva er vel musikken uten noen som hører på den?
Maria Sanni er manager for stjerneskuddet og braksuksessen Ramón, som nylig har solgt ut sin første konsert i Oslo Spektrum. Hun kan en hel del om det å dyrke fram talenter og skape fans og er gjest i den nyeste episoden av Musikkskaperne.
Episoden hører du her.
Sanni begynte med talentmanagement allerede da hun var 17 år, og ble raskt headhuntet av byrået Nordic Screens. Derifra gikk hun til Universal Music og videre til deres inhouse management Sonet.
I dag driver hun sitt eget firma, og har i tillegg til Ramón nettopp signert gruppa Metropolen.
– Ramón har ekstremt mange av det plateselskapet omtaler som «superfans». Det er de som står på første rad på hver eneste konsert, strømmer låta ved midnatt, kjøper merch med en gang den lanseres og forteller alle venner og familie om Ramón. Rett og slett hans største ambassadører, forklarer hun.
Å bygge community, eller samhold, rundt musikken og karrieren sin er med på å skape dedikerte fans. Den genuine kontakten med menneskene i kommentarfeltet er viktigere nå enn noen gang tidligere.
– Da jeg var yngre var popstjerner på glossy magasincover, men viste ikke hva som foregikk bak scenen på sosiale medier. De solgte en livsstil man kunne drømme om. Nå vil folk komme på innsiden av det ekte mennesket.