Podkast:
Å dukke opp på strømmetjenestenes spillelister er en effektivmåte å booste strømmetallene. Hvordan får du låten din vurdert? Og er egentlig spillelister så effektive som mange tror?
/ 26/06/2024 / Kristian DugstadFør Kristin Haugan ble sjef for medieavdelingen i TONO jobbet hun i Universal Music. Å jakte på streams og å pitche låter til strømmetjenester har vært noe av det hun har drevet aktivt med.
I den seneste episoden av podkasten vår, Musikkskaperne, deler hun av sin erfaring, og forteller hvordan også du kan prøve å få musikken din på spillelister.
Hør episoden der du hører podkast her.
I samtalen forteller Haugan dessuten hvilke forventinger man bør ha til effekten av å bli spillelistet, og hvilke andre tiltak man bør gjøre samtidig. Mer om dette nederst i saken.
Det finnes mange såkalte musikkdistributører eller digitale aggregatorer, hvor du betaler for å få musikken din tilgjengeliggjort på ulike digitale plattformer. Enten du bruker DistroKid, Indiegoboom, CD Baby eller en av de mange andre, bør du passe på å laste opp musikken din i god tid før release.
For at strømmetjenestene skal kunne vurdere musikken din til ulike spillelister, trenger de minst en ukes tid.
Alle som har en artistprofil på Spotify kan få tilgang på verktøyet Spotify for Artists. Hvis du ikke allerede bruker denne funksjonen bør du begynne med det. Det er her du følger med på din strømmedata, og – du gjettet det – pitcher låter til spillelisting.
Når du har lastet opp musikk hos din distributør i forkant av slippdag, vil den etterhvert dukke opp på ditt dashboard i fanen Upcoming under Music.
Her kan du pitche låta til Spotify. Så er det bare å krysse fingrene.
Strømmetjenestenes spillelister er ikke alt. De er nyttige verktøy som kan føre til flere strømminger og større eksponering av musikken din. Det imidlertid ikke slik at en spillelisting nødvendigvis fører til mange varige og dedikerte fans.
Å bygge en relasjon til ditt publikum, som gjør at de bryr seg om deg og din musikk over tid kan være minst like viktig for en vellykket musikkarriere.
Finn ut hvor og hvordan du best når ditt publikum, del av deg selv og tenk utenfor boksen. Det vil kunne gange deg på sikt!