‘- Riktig musikk, på riktig sted, til riktig tid. Det er suksessformelen, mener «Entertainment manager» i Color Line, Roger Eilertsen.
/ 04/11/2013 / kodeks– Og hvis en av de tre svikter, skjærer det seg, legger han til for liksom å understreke poenget. Eilertsen vet hva han snakker om. Han har valgt riktig musikk til riktig tid og sted i flere tiår, både som musiker, ildsjel i lokalradio og lokal-TV, og ikke minst som underholdningssjef i Norges største cruiserederi gjennom snart 23 år.
Når du er om bord i en av Color Lines 6 skip skal musikken være en like viktig del av totalopplevelsen som servicenivået, interiøret, belysningen, rengjøringen og maten.
– Vi bruker musikk for å skape et miljø. Skal stemningen opp bruker vi kanskje musikk med 130 slag i minuttet, og om pulsen skal ned er 80-90 slag i minuttet riktigere. Det kommer an på hva man ønsker å oppnå, fastslår han. De som vil nyte skjærgården med hvilepuls i «Observation lounge» gjør det til lyden av behagelig underholdningsmusikk. På kvelden er tempoet og intensiteten høyere: – Da bruker vi gjerne band som spiller dansemusikk på et ganske behagelig lydnivå. Særlig midt i uken har vi mange voksne passasjerer som ikke er så glad i høy lyd. Man skal kunne sitte og lytte, men også danse om det er det man ønsker. Når hardt arbeidende musikere tar pauser spilles musikk i samme sjanger, gjerne ispedd latinamerikanske rytmer. Rederiet bruker en god blanding av innspilt og live musikk, ut fra hva som faller seg naturlig i de ulike avdelingene på skipene.
All musikken om bord hos Color Line er nøye utvalgt, blant annet ut fra årstid og gjestemiks. – Vi har en base på en musikkserver med håndplukket musikk som distribueres ut til de ulike områdene på skipene. Vi har 8 kanaler med ulikt preg. Du får rock eller irsk musikk på puben og mer rolig, sofistikert musikk til «a la carte’n», sier han. En bevisst og hyggelig effekt av den nøye uttenkte «riktige» musikken til riktig tid og sted er at det merkes på omsetningen: – Gode pianister får folk til å bli sittende lenger. Da bestiller de seg gjerne også mer godt å drikke. God musikk skaper trivsel og bidrar til økt omsetning, det er det ingen tvil om, understreker han.
En låtskrivers opphavsrett sikrer ham eller henne enerett på fremføring av sin musikk. Skal andre bruke den må rettighetshaveren ha gitt sin tillatelse. Slikt løses gjennom en avtale med TONO, og kontakt med TONO er en naturlig del av Eilertsens jobb.
– Jeg har hatt mye kontakt med TONO gjennom årene. Dialogen har vært god, men vi har da også hatt noen diskusjoner! Color Line er i en særstilling, fordi vi bruker musikk på så mange ulike måter, og havner innenfor både den ene og den andre TONO-tariffen. Jeg er derfor glad for at vi har kommet frem til en avtaleløsning som er veldig enkel og grei å forholde seg til for alle, avslutter han.