Lokalradioer er viktige for TONO og våre medlemmer. Musikk er viktig og har verdi for lokalradioene. TONO ønsker å bidra til bærekraftige lokalradioer, samtidig som det er vår jobb å sørge for at musikkskaperne får rimelig betalt.
/ 11/01/2025 / Willy MartinsenDe siste dagene har det være flere medieoppslag om uenigheter mellom lokalradioer og TONO om betaling. TONO ønsker å være en god partner for lokalradioene, og synes det er beklagelig at vi har havnet i en slik situasjon. På den bakgrunn ønsker vi å presisere og oppklare lokalradiotariffen her.
TONOs tariffer baseres på at musikkskaperne skal ha rimelig betaling, og en rettferdig andel av de verdiene musikken skaper. Prinsippet er likt for alle som bruker musikk – enten det er strømmetjenester, konsertarrangører, lokalradioer og en rekke andre områder. Selve tilgjengeliggjøringen av musikk har også en verdi og en pris.
For lokalradioene innebærer dette at vi beregner 7,75 prosent av radiokanalenes inntekter, og deretter justerer vi satsen ned etter hvor mye av sendingene som består av musikk. Det vil for eksempel bety at om det er 65 prosent musikk i sendingene så mottar musikkskaperne 5 prosent av omsetningen.
I praksis kan dette se slik ut:
Omsetning er hovedprinsippet for betaling. Så er det slik at noen radiokanaler har lave eller ingen inntekter, men kringkasting av musikken tilfører likevel verdi til kanalen. I slike tilfeller er ikke den omsetningsbaserte tariffen egnet til å gi rimelig betaling for musikkrettighetene. Da benyttes en minimumsats. Denne baseres enten på nedslagsfelt for kringkastingen eller dokumenterbart antall lyttere.
For lokalradioer tar minimumsprisen utgangspunkt i det opphavsrettslige prinsippet om «tilgjengeliggjøring for allmennheten». Ved radiokringkasting er det et objektivt kriterium å ta utgangspunkt i hvem, og hvor mange, musikken tilgjengeliggjøres for.
En radiokanal som eksempelvis kringkaster til en norsk småby på 38 000 innbyggere betaler 10 kroner per musikktime, mens en radiokanal som kringkaster til en befolkning på 117 000 innbyggere via DAB betaler 39 kroner per musikktime.
Radiokanaler som kan dokumentere antall lyttere, betaler for antall lyttere, ikke hvor mange man kringkaster til. Det er viktig at lyttertallene er verifiserbare, enten gjennom Kantar sine lytterundersøkelser (https://kantar.no/medier/den-offisielle-lokalradioundersokelsen/), eller tilsvarende egne lytterundersøkelser utført av uavhengig tredjepart.
Kringkaster man til 117 000, men dokumenterer at man har 8 000 ukentlige lyttere, betaler ikke kanalen 39 kroner per musikktime, men 17 kroner. (2023-priser).
Kanaler som kringkaster til et svært begrenset, lokalt publikum, havner automatisk i den laveste kategorien, hvor prisen er 10 kroner per kringkastet musikktime, uten krav til ytterligere dokumentasjon.
En minimumspris kan da se slik ut i praksis:
Betalingen beregnes da slik for denne kanalen:
TONO har ikke økt prisene siden 2018. Men mange radiokanaler har fått utvidet sendeområdet sitt som følge av utbyggingen av DAB-nettet. Dette påvirker da også betalingen til musikkskaperne.
DAB-nettet gjorde at TONOs lokalradiomodell måtte tilpasses de utvidede sendeområdene for lokalradioer, og TONO la derfor i 2022 inn ett nytt trinn for lokalradioer med sendeområde fra en til to millioner innbyggere, og ett trinn for lokalradioer med sendeområde mellom 2 millioner og 4,5 millioner innbyggere. Prisen per musikktime for disse nye trinnene bygget videre på de lavere trinnene. Dette i seg selv medfører ingen prisøkning fra TONO, isolert sett, og kringkasterne kan fortsatt ved å dokumentere faktisk ukentlig lytting betale en lavere musikktimepris.
En kanal kan ha lave eller ingen inntekter, men likevel ha mange lyttere. I slike tilfeller vil minimumsbetalingen bli høyere enn om man hadde lagt en omsetningsbasert utregning til grunn. Igjen er det prinsippet om av selve tilgjengeliggjøringen av beskyttet musikk krever TONOs tillatelse, og betaling av vederlag.
TONO jobber hele tiden med å se hvordan vi kan tilpasse oss samfunns- og markedsutviklingen. Vi har over lengre tid jobbet med å se på hvordan vi kan videreutvikle og modernisere lokalradiotariffen. Her ser vi blant annet på trappetrinnsmodellen, for å finne smidigere overganger prismessig med tanke på størrelsen på lyttertallene. Vi har vært i dialog med Norsk lokalradioforbund om dette siden august i fjor.
Dersom lokalradioer, medier eller medlemmer har flere spørsmål til denne teksten, vår lokalradiotariff eller vårt forhold til lokalradioene, ber vi om at dere tar kontakt.
Henvendelser til medieavdelingen kan rettes til online@tono.no, media kan kontakte kommunikasjonsdirektør Willy Martinsen på willy.martinsen@tono.no eller 909 65 254.