Låtskriver i D.D.E., Frode Viken, mener det har vært kritikerallergi mot D.D.E. i norsk media. Det er ikke musikkanmelder i Dagens Nærligsliv Audun Vinger enig i. Her er historien om hvordan «Det går likar no» ble skrevet.
/ 07/09/2015 / Janne Sievers
Tekst: Kai Lofthus/Willy Martinsen
Foto øverst: Marthe A Vannebo
– Æ sett her på skåla, synger D.D.E.s Bjarne Brøndbo i en av Norges ultimate ”dagen derpå-låter”, Det går likar no. Tekstlinjen avslører også hvor bandets gitarist og låtskriver Frode Viken begynte å skrive låta.
Det var i Bodø Frode Viken fikk inspirasjonen til å skrive teksten og melodien til ”Det går likar no”, mye takket være Kari Thorvik fra plateselskapet Norske Gram. Disse to, og resten av D.D.E., var nemlig på jobboppdrag i byens kulturhus på et tidspunkt da det Trondheim-baserte plateselskapet omsider hadde begynt å omsette mengder av plater med bandet fra Namsos.
Så langt hadde D.D.E. utgitt to Åge Aleksandersen-produserte plater: “Rai-Rai”, utgitt på Tylden & Co i 1993, og “Rai 2” på Norske Gram i 1994, samt det Svein Gundersen-produserte konsertalbumet “Det é D.D.E.”, også på Norske Gram, og som solgte i mer enn 100 000 eksemplarer etter utgivelsen i 1995.
Der i Bodø sa Kari Thorvik til Viken en kveld at de måtte ha mer ”rai rai” på neste plate. Mer skulle det ikke til for å inspirere Viken, som gikk på toalettet et kvarters tid, og skrev ned teksten på en del av en toalettrull. Han gikk tilbake til Thorvik, lente seg frem og sa: ”Vet du hva? Den nye hiten heter Det går likar no”.
– Låta kom som et smell, oppsummerer Viken, som har vært TONO-medlem siden 1989 og har mer enn 270 titler registrert i TONOs databaser.
Det går likar no ble åpningssporet, og den store hiten, på det Svein Gundersen-produserte albumet ved samme navn, som ble utgitt i 1996, og som endte med å selge i ikke mindre enn svært respektable 270 000 eksemplarer.
Hvordan er Frode Viken i stand til å bevege seg mellom ulike univers, som å komponere en partylåt om ”dagen derpå” og følsomme svisker som “Vinsjan på kaia”, med tekst av Idar Lind? Til dette svarer Viken at han tenker på hjernen sin som en datamaskin, hvor det mates inn masse inntrykk, som senere kommer ut i en veldig konsentrert periode sammen med resten av bandet:
– Jeg kan leke med akkorder på piano og gitar, men er livredd for å røre instrumentene for mye før vi er i studio. Hvis det kommer en feil akkord har det ødelagt underbevisstheten. Jeg slåss hele tiden med overbevisstheten. Det er viktig å ikke forstyrre tankegangen, men la prosessen gå, og trykke på knappen noen måneder før vi skal i studio.
Kari Thorvik, som med sin ”mer rai rai”-oppfordring inspirerte Viken til å skrive Det går likar no, utdyper:
– Når Frode skriver det Bjarne skal synge lager han et persongalleri, et univers av personer. Rai-Rai og Det går likar no handler om samme karen. Vinsjan på kaia handler om en annen person i galleriet. Derfor kan han skrive så mange forskjellige typer sanger. Når han lager det universet blir det mer personlig og ikke bare ord.
Etter 16 D.D.E.-album er Frode Viken fortsatt motivert til å skrive låter og spille med D.D.E.. Det kan bli aktuelt med en ny plate i løpet av 2016, men det vil trolig kun bli en digital utgivelse. Han ser ikke lenger noen stor verdi i å trykke den opp på CD. Konsertene kompenserer åpenbart for det:
– Det er mange unge som ikke engang var født da Det går likar no kom ut, og som lærer seg repertoaret vårt, og noen ganger synger høyere enn oss. Det har vært en voldsom allergi mot oss i kritiker-Norge. Men vi kan gjerne gjøre dette til vi er 100, så lenge noen kan bære oss opp på scenen, sier han.
Musikkanmelder i Dagens Næringsliv, Audun Vinger, mener Viken overdriver når han hevder at kritikerne har hatt en ”allergi” mot DDE.
– Nei, det stemmer ikke. Da «Det går likar no» kom på midten av 90-tallet var nok barske norske musikkritikere mer opptatte av å vise hva slags smak de selv hadde privat, men nå bedømmes musikk mer ut fra hva det er. Det har blitt mer allmenn respekt for godt låtskriverfag, og selv om DDE er på siden siden av den vanlige ”kritikermusikken”, ser folk kvaliteten i låter som funker, og blir en del av det norske. Jeg vil påstå at DDE har en ganske høy standing nå, som populærkulturelt fenomen, men «Det går likar no» er jo ikke den beste låta deres. De mer følsømme «E6» og «Vinsjan på kaia» er veldig mye bedre.
– Liker du ”Det går likar no” selv?
– Jeg liker balladene deres. De har en pathos ved seg som er på grensen til teit, men som likevel blir en slags norsk utgave av Bruce Springsteen og de der. DDE tar deler av den amerikanske rocketradisjonen, og gjør det til noe veldig norsk, eller i alle fall midt-norsk. Og forresten, partylåtene til DDE blir jo som Joni Mitchell sammenliknet med partylåtene som er på hitlistene i dag.
Krediteringer
Komponist og tekstforfatter: Frode Viken
Arrangører: Bjarne Brøndbo, Eskil Brøndbo, Eivind Berre, Terje Tranaas og Bård Jørgen Iversen.
Musikkforlag: Warner/Chappell Music Norway