Kundene kommer bort og skryter når musikken de elsker blir spilt. Nå vurderer Førde klatresenter å videreutvikle musikksatsingen sin.
/ 18/11/2024 / Audun Fegran KopperudSaken er hentet fra TONOs kampanjeside musikkenforsterker.no.
– Vi ser veldig tydelig at musikken påvirker humøret til kundene våre, sier Torbjørn Wiken, daglig leder på Førde Klatresenter.
Siden åpningen i 2020 har de hatt mellom 20 000 og 30 000 besøk i året, med folk som klatrer, buldrer og besøker kafeen. Felles for alle fasilitetene er at de bestandig spiller bakgrunnsmusikk som skal forsterke opplevelsen av senteret.
Førdes klatremiljø har vært lite, og det har heller ikke vært noe tilbud for klatrerne.
– Etter åpningen av senteret har aktivitetsnivået hevet seg veldig og stabilisert seg på et fint nivå, forteller Torbjørn.
Når senteret er åpent, rullerer de ansatte på å styre musikken. Ut av høyttalerne triller det toner fra klassiske rockeband, popstjerner, indie-artister og EDM-DJer.
– Publikumet vårt er veldig bredt, så det blir til at vi spiller mye forskjellig. Det avhenger også litt av tid på døgnet og hva som er hovedaktiviteten på senteret akkurat da, forteller Torbjørn.
Klatresenteret har forskjellige tilbud, tilpasset ulike behov. Her er det både yoga, barselbuldring og ulike kurs for barn. Både musikken og lydnivået justeres etter kundene.
– Når vi har mange barn og barnefamilier innom, spiller vi ofte rolig «kafébakgrunnsmusikk». Da er det så mye støy i lokalet at du ikke hører teksten uansett. Det hadde blitt en lydgrøt hvis vi hadde spilt musikk som krever å være i fokus, sier Torbjørn.
Når klientellet er mer voksent og stemningen er en annen kan tempoet og volumet i musikken skrus opp. Da gjelder det å treffe bredden i kundemassen, så de fleste hører låter de liker.
Klatresenteret flørter også med tanken om å innføre egne sjangerkvelder, der de etter et gitt tidspunkt skrur opp volumet og holder seg til en sjanger ut kvelden. Dette er noe flere kunder har etterspurt.
– Hvis det er «heavy-aften» på onsdag, kan de som ikke liker musikken legge treningsøkta ti til en annen dag. Dette kan bli høstens nye prosjekt, foreslår Torbjørn.
Klatresjefen tror også det hadde vært en god idé å forandre musikken fra sesong til sesong.
– Vi har et forbedringspotensial når det kommer til å bruke musikken riktig. Jeg tror det kunne vært smart at en av oss får et dedikert ansvar for musikken, så vi kunne brukt den litt mer strategisk, sier Torbjørn.
– Da kunne musikken blitt tilpasset både sesong og aktivitet, og det hadde blitt mulig å gjøre ulike musikkeksperimenter.
Uten musikk ville hverdagen på klatresenteret vært vært kjedelig for de ansatte. Torbjørn forteller at alle har stor glede av den, både når senteret er fullt og når de jobber med å skru nye løyper i veggene.
Da Førde Klatresenter bestemte seg for å spille musikk var TONO det eneste alternativet. Når de betaler TONO-vederlaget får senteret tilgang til all den kjente musikken fra Norge og resten av verden.
– Musikken er rett og slett en viktig del av tilbudet vårt, og det er på sin plass at vi betaler for den, slår Torbjørn fast.
Han mener at den kjente musikken virker positivt på folks trivsel både når de klatrer, og når de spiser i senterets kafé eller oppholder seg i butikken.
– Gjenkjennelseseffekt betyr mye. Folk kommer bort til oss og forteller det når det kommer låter de kjenner igjen. Det er helt tydelig at de setter pris på musikken vi spiller, og det motiverer oss til å fortsette å satse på musikk.