I 50 år har JM Norway jobbet for å gi barn og unge tilgang på kultur. – Musikalsk deltakelse kan skape forandringer i mennesker og samfunn.
/ 08/05/2020 / Kristian DugstadHar du sett et piano på en flyplass i Norge? På Oslo S, mens du ventet på toget, eller i Nordkapphallen mens du beundrer utsikten? Kanskje satt det seg noen ned og spilt en frase, og kanskje du synes det var fint.
Men vet du hvem som har satt de der?
– Det er en liten akilleshæl, akkurat det der. Vi er mye mer opptatt av å fortelle om prosjektene våre, enn at det er vi som står bak. Så lenge vi yter prosjektene rettferdighet og når målgruppa vår, kan vi leve med at ikke alle har hørt om oss, forteller Ingunn Sand.
Hun er daglig leder i JM Norway, organisasjonen som er ansvarlig for prosjekter som LOUD!, en årlig bandleir for unge jenter og transpersoner, utvekslingsprosjektet for unge musikere MOVE, den internasjonale folkemusikkleiren Ethno og selvfølgelig også Parkert Piano.
I 50 år har den norske avdelingen av Jeunesses Musicales International (JMI) jobbet for at alle barn og unge skal ha tilgang på kultur. Hvorfor?
– Musikalsk deltakelse kan skape forandringer i mennesker og samfunn.
Den internasjonale organisasjonen JMI ble stiftet i kjølvannet av andre verdenskrig i 1945. Med visjonen «Making a difference through music» har de jobbet for barn og unges musikalske utvikling i 75 år.
– Slagordet oppleves som like relevant i dag. Kultur er en sentral drivkraft i samfunnsutviklingen, en nøkkel til læring, utvikling og innovasjon, og en døråpner til dialog mellom mennesker og kultur. Dessverre opplever vi at ikke alle barn og unge har like stor tilgang til kulturlivet, forteller Sand.
– Musikalsk deltakelse kan skape forandringer i mennesker og samfunn.
Gjennom sine mange prosjekter jobber JM Norway derfor aktivt for å gi tilgang på musikk, uavhengig av kjønn, legning, økonomi, etnisitet og bakgrunn.
– For at norsk kulturliv skal lykkes fremover ser vi at det aller viktigste vi kan bidra med er å passe på at kjønnsroller og kulturelle barrierer utfordres, og at sosiale og økonomiske forskjeller overvinnes.
Gjennom leirer, opplæring og utveksling, jobber JM Norway for å nå disse målene, i Norge og på tvers av landegrenser.
Musiker, artist og komponist Selma French Bolstad, er en av de som har krysset landegrenser gjennom JM Norway-prosjektet MOVE. Hun gikk mer eller mindre rett fra skolebenken på Ski videregående til et ti måneder langt utvekslingsopphold i Malawi i Sørøst-Afrika.
– Det var et heftig, men veldig viktig år for meg. Som veldig ung ble jeg kastet ut i en frilanstilværelse. Det var brutalt, men jeg vet ikke om jeg hadde turt å være frilands i dag hvis ikke det var for MOVE. Det var inspirerende å møte musikere som lever under andre forhold, forteller Bolstad.
I dag jobber hun som profesjonell frilansmusiker i prosjekter som Måsåva, Kristian Kristensen, Siv Jakobsen og Morgonrode. Forrige uke mottok hun Spellemannpris i Folkemusikk for sistnevntes selvtitulerte debutalbum.
Også etter utvekslingen har Bolstad fortsatt å involvere seg i JM Norways prosjekter. Nettopp folkemusikken har hatt en sentral plass i hennes videre arbeid med organisasjonen.
– Selma var råtøff da hun reiste til Malawi. I etterkant har hun blant annet jobbet med Ethno, vår leir for internasjonal folkemusikk. Hun setter tradisjonsmusikk og folkemusikk inn i en internasjonal kontekst, sier Ingunn Sand.
Gjennom Ethno gir JMI ungdom en unik mulighet til å bli kjent med mennesker fra andre kulturer og deres musikktradisjoner.
– JM er en bank av gode initiativer som fronter og støtter ungdom som driver med musikk, gjennom musikk. Gjennom dem kan man musikere fra andre steder i verden og få ny inspirasjon, forteller Bolstad.
Denne uken markerer JM Norway 50 år med arbeid for samfunnsendring og personlig utvikling gjennom musikk for barn og unge.
– Vi synes det er verdt å feire at vi har beholdt vår relevans 50 år etter vi ble etablert i Norge. Etterspørselen etter prosjektene våre vitner om at vi faktisk er mer relevante enn noen gang, forteller Ingunn Sand.
Torsdag formiddag rigget Selma French Bolstad og musikerkollega Ibou Cissokho seg opp på en grønn flekk i en bakgård i Oslo og holdt mini-konsert til ære for jubilanten.
I likhet med resten av kulturindustrien er JM Norways markering preget av de offentlige smitteverntiltakene.
– Vi hadde egentlig planlagt et stort kickoff på Sentralen, og flere arrangementer i løpet av året. Allikevel passer det egentlig profilen vår vel så godt at vi tar med musikken ut og gir den i gave til en bakgård i Oslo. Der alle får lov til å delta. Da visker vi ut noen barrier for deltakelse, forteller Sand.