Rekordhøye globale opphavsrettsinntekter i 2023: 13,1 milliarder euro

Globale vederlagsinntekter for kunstnere innen musikk, audiovisuelle verk, litteratur, drama og visuell kunst nådde en ny rekord på 13,1 milliarder euro i 2023. Dette tilsvarer mer enn 154 milliarder norske kroner (basert på valutakursen 24. oktober 2024), og representerer en økning på 7,6 % fra året før.

 / 24/10/2024 /

Tallene kommer fra CISACs årlige Global Collections Report, som ble offentliggjort torsdag 24. oktober. CISAC er en global paraplyorganisasjon for kollektive forvaltningsorganisasjoner for skapere innen flere kunstneriske disipliner, deriblant låtskrivere, komponister og sangtekstforfattere. Økningen i 2023 ble drevet av fortsatt vekst i digitale inntekter og en sterk gjenoppretting i live-sektoren og offentlige fremføringer, som endelig har hentet seg inn etter pandemien.

– Totalt samlet de kollektive forvaltningsselskapene inn 13,1 milliarder euro i 2023. Det er det høyeste noensinne, og digitale inntekter har for alvor tatt en ledende rolle som den største inntektskilden for skapere samlet sett, sier administrerende direktør i TONO, Karl Vestli.  – Rapporten viser både hvor viktig musikk og andre kunstformer er for virksomheter og samfunnet som helhet, men også den verdien de kollektive forvaltningsselskapene representerer verden over.

Internett fortsatt den største inntektskilden for kunstnere

Digitale inntekter økte i 2023 med 9,6 % til 4,6 milliarder euro, noe som utgjør 35 % av de totale inntektene for kunstnergruppene CISAC representerer verden over. Til sammenlikning kom 30 % av inntektene fra TV og radio, og 25 % fra live- og offentlige fremføringer.

Til tross for den sterke veksten i digitale inntekter, er det en realitet at for det store flertallet av skapere er strømmeinntektene fortsatt for lave til å kunne sikre et livsgrunnlag. Dette gjelder særlig for skapere utenfor den mest kommersielt suksessrike gruppen.

Infografikk: Utvikling i digitale inntekter for alle CISACs kunstnergrupper siste fem år.

Sterk vekst i live og offentlig fremføring

Et av de mest positive områdene i årets rapport er inntektene fra live-konserter og offentlige fremføringer, som økte med 22 % og nådde 3,3 milliarder euro. Dette markerer en betydelig gjenoppretting etter pandemiens nedstenging av kultursektoren.

Utfordringer med kunstig intelligens

Selv om rapporten viser positiv vekst, peker den også på utfordringer som den kreative industrien står overfor, særlig knyttet til kunstig intelligens (KI). CISAC-president Björn Ulvaeus advarer i sammenheng med offentliggjøringan av rapporten om at generative KI-verktøy kan true inntektene til menneskelige skapere:

– Vi står på terskelen til en enorm endring. KI ryster landskapet vårt, og teknologiens fulle innvirkning kjenner vi fortsatt ikke. Generative KI-verktøy produserer innhold som er kopiert fra, og risikerer å erstatte, verkene til menneskelige skapere, sier han. Ulvaus er selv en bruker og tilhenger av KI, men understreker at teknologiutvikling aldri må gå på bekostning av opphavsrett og menneskerettigheter.  – En dårlig regulert KI-utvikling kan utslette mange kunstneres karrierer. Det kan være den neste Paul McCartney eller Taylor Swift, advarer han.

Infografikk: Fordeling av inntekter innenfor opphavsrettighetsinntekter innen musikk globalt i 2023.
Prosent fordeling, og inntekter per område i euro)

Musikk fortsetter å dominere

Musikk er fortsatt den største kategorien innen opphavsrettslige vederlag, med inntekter på 11,75 milliarder euro i 2023. Dette representerer en økning på 7,6 % fra året før. Vest-Europa er fortsatt den største regionen med inntekter på 6,7 milliarder euro, noe som utgjør 50,9 % av de totale inntektene.

Infografikk: Utviklingen til de samlede inntektene fra musikkfeltet i 2023 globalt.

 

TONO med rekordhøye inntekter i 2023

I Norge ser vi en utvikling som følger dette større globale bildet. TONO omsatte i 2023 for rekordhøye 997,9 millioner kroner, opp 15,41 % fra 2022. For første gang ble strømming det største inntektsområdet, med 300 millioner kroner fra internett. Inntekter fra konserter og bakgrunnsmusikk nådde også rekordhøye nivåer på henholdsvis 112 millioner og 88 millioner kroner.

 Last ned rapporten ved å klikke her (pdf).

Les mer på CISAC sine nettsider:
https://www.cisac.org/global-collections-report-2024

 

Om CISAC

CISAC er verdens største nettverk av kollektive forvaltningsorganisasjoner innen musikk, audiovisuelt, litteratur, drama og visuell kunst. Med 227 medlemsorganisasjoner i 116 land representerer CISAC over fire millioner skapere globalt.

 

Om TONO

TONO forvalter de økonomiske opphavsrettighetene til komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag. TONO gir tillatelse til bruk av beskyttet musikk på radio, TV, internett, konserter og kino m.m. mot betaling, og sørger for at rettighetshavere mottar vederlag for offentlig fremført musikk.

 

For mer informasjon:

Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO, Mobil: 909 65 254, e-post: willy.martinsen@tono.no