Da synthesizeren dukket opp på 70-tallet, ble den først brukt som en gimmick, mener David Stubbs. – Det var Stevie Wonder som beviste for all framtid at synthesizere ikke er kalde og upersonlige.
/ 27/03/2019 / Kristian DugstadDa synthesizeren dukket opp på 70-tallet, ble den først brukt som en gimmick, mener David Stubbs. – Det var Stevie Wonder som beviste for all framtid at synthesizere ikke er kalde og upersonlige.
Musikkjournalist og forfatter David Stubbs var foredragsholder under by:Larm 2019. Han var også gjest i «Lage Musikk» da TONO spilte inn fire episoder av podkasten, under festivalen.
I samtale med programleder Torgny Amdam, forteller Stubbs om teknologien som har formet musikken vi hører på, med eksempler fra sin nye bok «Mars by 1980: The Story of Electronic Music». Synthesizeren var et historisk viktig skjæringspunkt mellom teknologi og musikk.
– Artister som Simon & Garfunkel, The Monkees og The Beatles brukte Minimoog-synthen, men som en slags gimmick. Jeg tror den første som virkelig forstod at synthesizere kunne være en sentral del av musikken var Stevie Wonder. Som blind, tror jeg han var villig til å virkelig dykke ned i denne verdenen av ren lyd, sier Stubbs.
Se hele episoden her:
Finn «Lage Musikk» på iTunes, Spotify eller der du hører podkast. Du kan også laste den ned som Mp3 her.