Velkommen til TONOs varslingskanal. Se skjema nederst på siden.
Her tilbyr vi en sikker og enkel plattform som gjør det mulig for alle å rapportere om eventuelle kritikkverdige forhold knyttet til TONO.
Vi oppfordrer alle til å benytte vår varslingskanal for å melde om ulike saker av betydning. Eksempler på slike saker kan være:
- Etisk uforsvarlig oppførsel
- Situasjoner som utgjør en risiko for liv og helse
- Situasjoner der det foreligger overtredelser av relevante regelverk.
- Potensiell fare for klimaet eller miljøet.
- Uakseptable arbeidsmiljøforhold
- Tilfeller av korrupsjon og økonomisk mislighold, inkludert tyveri og underslag.
- Brudd på lover og regler av våre underleverandører
Hvordan håndterer vi varslingssaker?
Vi følger disse retningslinjene for håndtering av varslingssaker:
- Alle saker blir tatt på alvor.
- Alle saker undersøkes grundig innen en rimelig tidsramme og på en rettferdig, upartisk og objektiv måte.
- Alle saker blir behandlet med høy grad av konfidensialitet og følger gjeldende beste praksis for informasjonssikkerhet.
- Enhver person som blir anklaget i en varslingssak har rett til å få informasjon om beskyldningens art og årsak, samt retten til å bli hørt (motsigelse).
Anonymitet
Dersom du ønsker å være anonym har du muligheten til det. Din identitet blir ikke kjent.
For å sikre kontradiksjon og rettferdig behandling av saker, følger vi disse retningslinjene:
- Den personen som blir varslet om vil bli informert om innholdet i varselet og få anledning til å uttale seg.
- Hvis det er nødvendig for å oppnå klarhet i sakens fakta, kan det gjennomføres enkle forundersøkelser før den det er varslet om blir informert.
- Hvis undersøkelsene avdekker at det ikke foreligger noe kritikkverdig, kan saken avsluttes uten at den det er varslet om blir informert.
Slik varsler du:
Varsler sendt via webskjemaet går til TONOs HR-avdeling som en anonym e-post uten avsenderadresse. Vi har ingen mulighet til å identifisere avsenderen.
Det er ikke nødvendig å legge frem bevis for det du anser som kritikkverdig. Vi oppfordrer deg likevel til å være så tydelig som mulig når du beskriver det som har skjedd.
Etter at du har sendt inn varselet, vil TONOs HR-avdeling og eventuelt annen relevant avdeling behandle saken. Oppfølgingen vil avhenge av forholdet det blir varslet om. Dersom du oppgir navn i varselet, og ber om tilbakemelding, vil vi informere deg om sakens behandling når den er avsluttet.
Vi har som mål å sikre at varslere blir godt ivaretatt, og at saker blir håndtert på en grundig og rettferdig måte.