Nesten 800 000 nordmenn har så langt sett TONO-kampanjen «Musikken som forsterker». Gjennom nettmagasin, nyhetsbrev og annonser vil TONO formidle at vårt repertoar og riktig bruk av musikk forsterker kundeopplevelsen i butikker, restauranter, cafeer og andre kundelokaler.
/ 13/10/2023 / Kristian DugstadTONO gjør i 2023 en betydelig satsing på å øke kjennskapen til, og kunnskapen om, TONO hos norske virksomheter som enten bruker, eller bør bruke, musikk i sine kundelokaler.
– Dette er en viktig del av vårt arbeid med å sikre og øke de opphavsrettslige inntektene til de komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag TONO arbeider for, både her i Norge og for rettighetshavere fra resten av verden, sier kommunikasjonsdirektør i TONO, Willy Martinsen.
For virksomheter kan musikk være viktig for å styrke deres produkt og tjenester overfor kundene. Musikk kan forandre handleopplevelsen, restaurantbesøket og salget. Forskning viser at musikk også gjør noe noe med trivselen og humøret til ansatte og kunder.
Kommunikasjonskonseptet «Musikken som forsterker» ble lansert våren 2023. I sentrum står bakgrunnsmusikkavisen musikkenforsterker.no. Denne suppleres med nyhetsbrev til kunder, og med annonser i en rekke sosiale medier-plattformer.
– Det er viktig for TONO hele tiden å arbeide for å øke forståelsen for at musikk har og gir verdi. TONO forvalter musikk som kan styrke produktet til frisører, restauranter, butikker og andre kundelokaler, sier Martinsen.
Per dags dato har musikkenforsterker.no hatt over 30 000 unike besøkende. Kampanjens annonser har blitt sett nesten fire millioner ganger. Vi har også til nå sendt ut to nyhetsbrev til TONOs eksisterende –kunder innenfor bakgrunnsmusikkområdet.
Som en del av konseptet lanserte vi i vår kampanjen «Vinn en butikkonsert». TONO ga nordmenn muligheten til å gi bort en minikonsert i overraskelsesgave til en virksomhet de syntes fortjente det. Vinneren fikk besøk av et av våre medlemmer, spellemannsprisvinner Beharie, i sitt kundelokale.
Dette skapte stort engasjement over hele landet, og blant alle de nominerte var det Joker Risteigen på Kongsberg som ble den heldige vinneren. Onsdag 21. juni 2023 opptrådte Beharie i dagligvarebutikken. Resultatet kan du se nederst i saken.
Totalt nådde vi 700 000 mennesker med innhold fra den spesifikke kampanjen. Annonsene ble sett over 2,6 millioner ganger, og det ble klikket, likt, delt og kommentert nesten 400 000 ganger. Konserten ble også omtalt av NRK og flere andre medier.