komponist i studio

Overveldende flertall i viktig EU-avstemming

Nærmere nye EU-lover for musikkstrømming

I går vedtok Europaparlamentet en rapport som beskriver problemer artister og musikkskapere møter i musikkstrømmemarkedet, og som foreslår nye EU-initiativ for å forbedre situasjonen. Målet er å skape et mer rettferdig og bærekraftig system for musikkskapere, med mer kulturelt mangfold og større synlighet for europeisk musikk.

 / 18/01/2024 /

– Dette er gode nyheter fra Strasbourg, vi er ett skritt nærmere et mer rettferdig marked for europeiske musikkskapere, sier Inger Elise Mey, som er avdelingsdirektør for TONOs medieavdeling og Director of International Affairs i TONO.

Overveldende flertall

De gode nyhetene er at EU-parlamentet med overveldende flertall vedtok en rapport fra det spanske EU-parlamentsmedlemmet Ibán García del Blanco. Rapporten tar for seg utfordringer knyttet til kulturelt mangfold og forholdene for skapere i det europeiske musikkstrømmemarkedet, og beskriver de store utfordringene musikkskaperne har i musikkstrømmemarkedet. Rapporten foreslår lovmessige tiltak på overnasjonalt EU-nivå som skal skape mer rettferdige og bærekraftige forhold i det fortsatt voksende strømmemarkedet.

Denne teksten er basert på en pressemelding fra de europeiske musikkrettighetsselskapene (TONO og våre søsterselskaper) sitt talerør i Brüssel, Gesac. Den kan du lese her. https://authorsocieties.eu/press-release-european-parliament-adopts-its-report-on-the-music-streaming-market/

 

Portrettfoto av Inger Elise Mey i TONO.
I går vedtok EU-parlamentet en viktig rapport om musikkstrømming som foreslår tiltak for å bedre forholdene for musikkskapere. –  Nå stoler vi på at EU-kommisjonen raskt vil  utvikle forslag til nye juridiske bestemmelser som vil styrke de som lager musikken man finner på strømmetjenestene, sier Inger Elise Mey, som er avdelingsdirektør for medieavdelingen og director of international affairs i TONO. (Foto: Caroline Roka)

Låtskrivere, komponister og sangtekstforfattere får ikke rimelig betalt

Tjenestene kan tilby mer enn 100 millioner spor til sine kunder. Konsumet er enormt, og både rene strømmetjenester, sosiale medier-plattformer og brukergenererte innholdstjenester vokser.

– For de aller fleste musikkskapere er strømmemarkedet i kontrast veldig usikkert og de får ikke rimelig og rettferdig betaling som gjør det mulig å bygge bærekraftige karrierer, sier Mey.

Strømmejuks og spredning av KI-musikk truer kulturelt mangfold

Rapporten presenterer en grundig analyse av de nåværende ubalansene i inntektsfordelingen, spesielt hvordan musikkskapere, ikke opplever den vekst man burde forvente. Den tar for seg manipulasjon av strømmetal og andre urettferdige praksiser som påvirker musikkskaperne negativt. Rapporten belyser også den umiddelbare trusselen mot kulturelt mangfold som har bakgrunn blant annet i strømmejuks og spredningen av innhold generert av kunstig intelligens.

Rapporten anbefaler at det gjøres tiltak på overnasjonalt EU-nivå og oppfordrer EU-kommisjonen til å foreslå nye regler som skal sikre åpenhet om algoritmer og andre systemer som brukes i musikkanbefalinger, og krever aktiv forpliktelse til å sikre synligheten til europeiske musikkverk og brukernes mulighet til å oppdage dem.

– Vi, og andre europeiske musikkrettighetsselskaper som representerer låtskrivere, komponister og sangtekstforfattere, er veldig glade for resultatet av dagens avstemming i EU-parlamentet. Dette betyr at de tar på alvor de bekymringer vi og våre medlemmer har om balansen i musikkstrømmetjenestene, som ikke er i musikkskapernes favør, sier Mey.

–  Nå stoler vi og hele det europeiske fellesskapet av musikkskapere på at EU-kommisjonen raskt tar ballen og arbeider videre med å utvikle forslag til konkrete nye juridiske bestemmelser som vi skape et mer bærekraftig miljø for de som lager musikken man finner på strømmetjenestene.

Foto: iStock-480985277

Om TONO:

TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, og som forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i deres musikkverk. TONO gir tillatelse til bruk av beskyttet musikk på radio, TV, internett, konsert, kino m.m. mot betaling, og overfører hvert år sitt økonomiske resultat til rettighetshavere i musikk som har blitt fremført offentlig. TONO har mer enn 40 000 medlemmer, men arbeider også for millioner av opphavere og musikkforlag fra verden for øvrig. TONO gir musikkskapere et økonomisk grunnlag til å kunne skape ny musikk, og samler og forenkler lisensiering av beskyttet musikk overfor musikkbrukere. TONO omsatte i 2022 for 864,6 millioner kroner.

For mer informasjon:

Inger Elise Mey, avdelingsdirektør for Medieavdelingen og Director of International Affairs i TONO, mey (a) tono.no, mob. 922 37 982
Willy Martinsen, Kommunikasjonsdirektør i TONO, Willy.martinsen (a) tono.no, tlf. +47 909 65 254