Mitt TONO-trøbbel ennå ikke løst

Flere europeiske opphavsrettsorganisasjoner, deriblant TONO, opplever for tiden utfordringer med sine digitale medlemstjenester. Problemene har oppstått i forbindelse med overgangen til en ny teknisk plattform hos vår og andre selskapers tekniske underleverandør. 

 / 03/03/2025 /

Migreringen dreier seg om at TONOs verksdatabase flyttes fra fysiske servere til en skybasert plattform. Dette vil gi økt kapasitet, bedre sikkerhet, større fleksibilitet og forbedret datakvalitet. Men, som endel TONO-medlemmer har merket de siste par ukene, har migreringen av verksdatabasen ført til enkelte tekniske utfordringer: 

– Det meste av migreringen av TONOs verksinformasjon til den nye skybaserte løsningen går etter planen, men som ved alle store tekniske overganger kan det oppstå utfordringer som må løses underveis. Vår underleverandør jobber intensivt for å utbedre problemene, men vi kan dessverre ikke utelukke at det vil ta noen dager før alt fungerer som det skal. Vi beklager sterkt overfor de medlemmene som er berørt, sier TONOs medlemssjef Jan Espen Storo. 

 For øyeblikket påvirker utfordringene blant annet muligheten til å registrere verk og konserter, og å få tilgang til verklister og verksdetaljer.

Mens underleverandøren arbeider med feilretting, har TONO satt inn ekstra ressurser for å bidra til en raskest mulig løsning.