1928 Etablert 27. november av Norsk Komponistforenings styre samt to musikk-forleggere hos advokat Emil Stang i Øvre Slottsgate 12. Tønnes Birknes blir forretningsfører (adm.dir.) midlertidig. 1929 TONO ble medlem av Confédération Internationale des Sociétés et Compositeurs (CISAC) i Paris. De første gjensidighetsavtalene ble inngått med Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Polen, Tsjekkoslovakia, Holland, Sveits og USA. Mathieu […]
/ 18/05/2018 / Willy Martinsen
Etablert 27. november av Norsk Komponistforenings styre samt to musikk-forleggere hos advokat Emil Stang i Øvre Slottsgate 12. Tønnes Birknes blir forretningsfører (adm.dir.) midlertidig.
TONO ble medlem av Confédération Internationale des Sociétés et Compositeurs (CISAC) i Paris. De første gjensidighetsavtalene ble inngått med Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Polen, Tsjekkoslovakia, Holland, Sveits og USA.
Mathieu Berckenhoff ble selskapets første administrerende leder 1. mai.
TONOs første kundeavtale inngått 6. april med NRKs forløper Oslo Kringkastingsselskap.
Ca. 60 TONO-medlemmer ved utgangen av året.
Åndsverkloven av 1930 vedtatt, og erstattet forfatterloven av 1893. Ord som «opphavsrett» og «åndsverk» ble tatt i bruk i lovverket for første gang. Loven ga et fundament for TONOs fremtid.
Justisdepartementet anmodet politietaten om å informere allmennheten at opphaverens samtykke skulle foreligge ved offentlig fremføring av musikk, og påse at det ble fulgt.
På denne bakgrunn ble det inngått en samarbeidsavtale med Norsk Lensmannslag, som innebar at de lokale politimyndigheter utstedet det nødvendige samtykke til musikkfremføring ved dans.
Stortinget vedtok at all kringkastingsvirksomhet skulle over i statlig drift.
Norsk Rikskringkasting fikk enerett, og avtale mellom TONO og NRK ble inngått 1. juli.
TONO flyttet til Tollbugt. 28. Organisasjonen hadde nå fire ansatte.
TONO, STIM og KODA overtok ved årsskiftet 1935/36 hver sin tredjepart av aksjemajoriteten i Nordisk Copyright Bureau. NCB ble selskapenes fellesorgan for forvaltning av mekaniske rettigheter i utgivelser av lydopptak og ved bruk i film.
Norsk musikkforleggerforening blir stiftet i oktober.
Norsk Schlagerkomponistforening, som senere byttet navn til Norske Populær-komponister (1949), Norske Underholdningskomponister (1964) og som vi i dag kjenner som NOPA, ble stiftet.
TONOs generalforsamling vedtok nye lover, som trådte i kraft fra slutten av 1939. De nye lovene ga Norske Underholdningskomponister, Norsk Musikkforleggerforening og Norsk Tekstforfatterlag (senere TONOs Forfatterlag) representasjonsrett i selskapets styre ved siden av Norsk Komponistforening. Samtidig ble Representantskapet TONOs høyeste organ.
Det ble også etablert en poeng- og fordelingskomite.
TONO flyttet til nye lokaler i Klingenberggt. 5 i Oslo.
Norsk Tekstforfatterlag, senere TONOs Forfatterlag, ble stiftet.
Krigsårene medførte dramatisk nedgang i inntektene.
Ragnar Kierulf tiltrådte som TONOs nye administrerende direktør.
NOPA etablert som paraplyorganisasjon for TONOs Forfatterlag, Norsk Filmkomponistforening, Norske Populærkomponister og Norsk Revyforfatterforening.
Ny lov om opphavsrett m.v. av 12. mai 1961. Den nye loven medførte ikke endringer av betydelig grad for TONO.
Knut Tvedt ble ansatt som TONOs administrerende direktør.
Det norske komponistfond ble etablert ved lov av 9. april 1965. Selskaper som driver mellommannsvirksomhet for opphavere ved innkreving av vederlag for offentlig fremføring skal heretter betale en avgift til fondet.
Gorm Bækkelund ble ny administrerende direktør i TONO.
Norske Underholdningskomponister og TONOs Forfatterlag ble oppløst, og NOPA i sin nåværende form ble etablert det etterfølgende år.
Cato Strøm ble ansatt som ny adm.dir i TONO.
TONO flyttet inn i nye lokaler i Galleri Oslo på Grønland 31. mars.
Ved inngangen til nytt tiår har TONO 4 169 medlemmer.
Det begynte dette året å ligge mengder av musikk på Internett, særlig ved universiteter og høyskoler. TONO måtte sette i gang et informasjonsarbeid mot disse omkring aktuelle lover og regler.
TONO lisensierte den første streamingtjenesten, en nettbasert radiotjeneste.
TONO lanserer EDVARD-prisen. Det første året med seks kategorier.
TONO tok i bruk verksdokumentasjonssystemet Nord-Doc, som var et resultat av et nordisk samarbeid med STIM, KODA, Teosto og NCB.
TONO gjennomførte betydelige strukturelle endringer med fordelingspolitiske beslutninger av historisk betydning. Et nytt system for vurdering av musikkverk ble implementert, og som i praksis innebar at avregninger for samtidsmusikk ble redusert, mens avregninger for populærmusikk økte. Samtidig var ikke lenger styrelederrollen i selskapet forbeholdt Norsk Komponistforening.
NOPA hadde for første gang styrelederrollen i TONO.
TONO lanserte sin første tjeneste for elektroniske verksanmeldelser på nett for medlemmene.
TONO lisensierte den første nedlastingstjenesten, Musikk-online drevet av Phonofile.
TONO feiret sitt 75-års-jubileum under slagordet «TONO 75 år for musikken – fremtiden er uhørt», med lydløype i Frognerparken, gratiskonserter, jubileumsfest og utgivelse av en dobbel CD med 40 låter fra TONO-medlemmer.
TONO lisensierte SF Anytime som den første video on demand-tjenesten.
Politidirektoratet avsluttet avtalen mellom TONO og lensmannsetaten. Før dette måtte arrangører av offentlige musikkarrangementer som dansetilstelninger og liknende varsle Politiet. Endringen innebærer at TONO må bruke nye ressurser for å fange opp musikkbruk.
I juni avholdt TONO det første ordinære årsmøtet i selskapets historie. Det ble her vedtatt nye vedtekter og en ny fordelingsplan som avskaffet graderingen av verk. Uavhengige medlemmer ville heretter kunne velges inn i styrer og utvalg, og TONO innførte krav om minst 40 prosent representasjon i styret av begge kjønn. TONO arbeider fortsatt i 2018 etter avregningsmodellen som ble innført dette året.
Den første abonnementstjenesten for on demand streaming i Norge, WIMP, ble lisensiert av TONO. Dette markerte starten på en ny og viktig inntektskilde for TONO.
TONO endret organisasjonsform fra andelsselskap til samvirke fra 1. januar.
TONO lanserte webtjenestene Mitt TONO, en ny versjon av tidligere webtjenester med en rekke nye funksjoner.
TONO lisensierte Netflix, som den første abonnementsbaserte video on demandtjenesten.
TONO har for første gang bruttoinntekter på over 500 millioner kroner.
Tono rundet 30 000 medlemmer.
TONO har for første gang bruttoinntekter på over 600 millioner kroner.
TONO fyller 90 år!