Hva hadde TV, radio og film vært uten musikk?
Vanskelig å forestille seg! Som rettighetshavernes egen forvaltningsorganisasjon tilrettelegger TONO for bruk av all verdens musikk i det offentlige rom. Alle kringkastere og kinoer betaler et årlig vederlag til TONO for retten til å formidle beskyttet musikk.
Det er kringkasterne i Norge som har rapporteringsansvaret for musikken de bruker. For å kunne rapportere effektivt til TONO, er de avhengige av Music Cue sheets fra produksjonsselskapene. På bakgrunn av denne informasjonen, avregner TONO penger til rettighetshaverne.
For TV-kanaler som sender i Norge gjelder forhandlede priser og kontraktsvilkår. Skal dere bruke musikk og bilde sammen, også kalt audiovisuell produksjon, trengs ulike tillatelser. Audiovisuelle produksjoner kan for eksempel være TV-programmer, reklame, spillefilm, dokumentarfilm eller kortfilm. Disse tillatelsene administreres av NCB. Les mer på nettsidene til NCB.
Vi benytter kun «boks-/produksjonsmusikk», hvorfor skal vi forholde oss til TONO?
Kjøp av boksmusikk omfatter ikke fremføringsrettigheter. TONO må kvalitetssikre all musikkbruk i norske produksjoner for å kunne avregne presist til komponister og tekstforfattere, og derfor trenger vi 100 prosent oversikt over all musikkbruk.
Skal man rapportere musikk til TONO selv om vi kun har brukt den i noen få sekunder?
Ja, hvor lenge musikken brukes påvirker ikke at komponisten har rett til vederlag for bruken.
Hvorfor skal produksjonsselskapet rapportere til TONO, vi har allerede avtalt musikk og honorar med komponisten?
Skal man bruke musikk i en produksjon, må man først avklare honorar og synkroniseringsvederlag
(enten med NCB, komponist direkte eller vedkommendes musikkforlag). Brukes allerede innspilt musikk må man også klarere dette med plateselskapet som eier innspillingen. TONO derimot kommer først
inn i bildet når produksjonen faktisk vises for offentligheten. Selskapet som er ansvarlige for dette må betale TONO og rapportere hva slags musikk som er benyttet.
Produksjonsselskaper må informere kringkastere om hva slags musikk som er benyttet i filmer og TV-programmer de produserer. I 2021 er det utviklet et nytt Cue Sheet til dette formålet, som er etablert som internasjonal bransjestandard og som dermed benyttes i alle ledd i bransjen – i hele verden. Du finner dette skjemaet lenger ned på denne siden.
Husk at absolutt all musikk som benyttes skal rapporteres samlet i dette skjemaet, enten musikken er bestillingsmusikk til produksjonen, eksisterende innspilt musikk eller boks-/produksjonsmusikk. All musikk må rapporteres med tittel og rettighetshavere/komponist, også boks-/produksjonsmusikk.
OBS! Send kun ett skjema pr program/episode.
Mangler du korrekt komponist/tekstforfatter? I så fall kan disse nettstedene være nyttige oppslagsverk:
allmusic.com
discogs.com
no.wikipedia.org
en.wikipedia.org
findthetune.com
audionetwork.com
TONO har fremforhandlet en rammeavtale med Mediebedriftenes Landsforening for inngåelse av individuelle avtaler med de enkelte lokal-TV-konsesjonærer i Norge hvor bl.a. begge parter er enige om at avtaletekst og vederlag skal legges til grunn for individuelle avtaler. Avtalen har til hensikt å regulere retten til kringkasting av og retten til vederlag for kringkasting av musikkverk som TONO forvalter i henhold til åndsverkloven. Hvert år sender TONO et opplysningsskjema som utfylles og returneres slik at grunnlag for korrekt vederlag for kalenderåret kan fastsettes.
TONO tilrettelegger for bruk av musikk for radiostasjoner som sender i Norge, enten det er på riks- eller lokalnivå og/eller webradio. For informasjon om webradio, les mer her: TONO.NO/KUNDER/ONLINE
Hva skal sendes inn til TONO – og når?
TONO gir lisens til bruk av musikk i lokalradio basert på radioens innsending av opplysninger om virksomheten gjennom opplysningsskjema i begynnelsen av året. Opplysningene danner grunnlaget ved beregning av TONO-vederlaget for a konto fakturering i to terminer. Endelig sluttavregning foretas påfølgende år og etter at regnskapet er gjennomgått. Siste frist for innsending av regnskap for fjoråret er 20. august.
TONOs priser for lokalradio
Lokalradioen betaler for retten til å sende TONOs repertoar et årlig vederlag. Dette er uavhengig av om kanalen sendes på FM og/eller på DAB.
Vederlaget beregnes som det største av de følgende to modellene:
Inntektsbasert modell:
En andel av samlede årlige inntekter etter en vederlagsfaktor på 7,75%, justert på basis av hvor stor prosentandel musikken utgjør av lokalradioens samlede sendetid.
Utregning:
Samlede årsinntekter x Total antall musikktimer x 7,75
Total antall sendetimer x 100
Musikktimepris-modell:
Pris per musikktime x antall musikktimer lokalradioen sender i løpet av året. Musikktimeprisen defineres av antall ukentlige lyttere:
Tariffgruppe | Innbyggertall opp til | eller faktisk uk. lyttere* | Vederlag pr musikktime |
---|---|---|---|
1 | 100 000 | 10 000 | kr 10,- |
2 | 200 000 | 20 000 | kr 20,- |
3 | 300 000 | 30 000 | kr 30,- |
4 | 400 000 | 40 000 | kr 40,- |
5 | 500 000 | 50 000 | kr 50,- |
6 | 750 000 | 75 000 | kr 69,- |
7 | 1 000 000 | 100 000 | kr 92,- |
8 | 1 250 000 | 125 000 | kr 113,- |
9 | 1 500 000 | 150 000 | kr 131,- |
Deretter | per påbegynte 250 000 | per påbegynte 25 000 | kr 18,- |
Tilleggsvederlag for simulcast i 2025:
For samtidig og uendret videresending av den FM/DAB-kringkastede radiokanalen på kringkasterens egen nettside til et begrenset publikum på maksimalt 1000 samtidige lyttere, beregnes et tilleggsvederlag på kr 897,- pr måned
Musikktimepris basert på innbyggertall faktisk lytting:
Dersom lokalradioen ikke har dokumentasjon på faktisk ukentlig lytting, vil TONO legge til grunn at lyttingen tilsvarer 10% av innbyggertallet i sendeområdet. For minoritetskanaler som sender minst 40% tale på minoritetsspråk jevnt fordelt over sendetiden, benyttes musikktimeprisen i tariffgruppe 1.
Absolutt årlig minimum i 2025:
Det årlige TONO-vederlaget skal uansett ikke utgjøre mindre enn kr 2.725,-.
Ettersom lokalradioene bruker en større andel av lokal musikk sammenlignet med de kommersielle radiostasjonene, vil en mer nøyaktig rapportering av de lokale radiostasjonenes musikkbruk være aktuelt for å bidra til å fremme lokale musikkskapere. TONO legger til rette for en slik rapportering, og de lokalstasjonene som ønsker å rapportere til TONO, kan ta kontakt med Ingrid Østgard for mer informasjon om format og muligheter.
Et utvalg av radiostasjoner, bestemt av TONOs styre, skal sende TONO rapporter over de verk som har inngått i stasjonens sendinger i henhold til nedenstående spesifikasjon
Rapportene må inneholde:
I tillegg er det ønskelig at rapportene inneholder:
Det skal sendes rapporter for hele året. Fristen for innsending vil være den 15 i hver måned for foregående måned. Dersom opplysningene i henhold til pkt. 1-6 ovenfor er oppgitt, er musikkrapporten å betrakte som fullstendig.
Dersom fullstendige rapporter ikke er innkommet innen fristen, skal TONO varsle den aktuelle radiostasjon om dette, med frist på 2 uker til å rette rapporten(e).
TONO er avhengig av nøyaktige Music Cue Sheets for å kunne avregne penger til de som har laget musikken i filmene. Filmprodusentene er de som kan gi oss korrekt informasjon.
Kinoene betaler 1,00% av billettinntekter (ekskl. mva) til TONO. Vederlaget som betales til TONO gjelder for fremføringen av musikken i kinofilmene, som siden blir avregnet til filmmusikk-komponistene.
Vi benytter kun «boks-/produksjonsmusikk», hvorfor skal vi forholde oss til TONO?
Kjøp av boksmusikk omfatter ikke fremføringsrettigheter. TONO må kvalitetssikre all musikkbruk i norske produksjoner for å kunne avregne presist til komponister og tekstforfattere, og derfor trenger vi 100 prosent oversikt over all musikkbruk.
Skal man rapportere musikk til TONO selv om vi kun har brukt den i noen få sekunder?
Ja, hvor lenge musikken brukes påvirker ikke at komponisten har rett til vederlag for bruken.
Hvorfor skal produksjonsselskapet rapportere til TONO, vi har allerede avtalt musikk og honorar med komponisten?
Skal man bruke musikk i en produksjon, må man først avklare honorar og synkroniseringsvederlag
(enten med NCB, komponist direkte eller vedkommendes musikkforlag). Brukes allerede innspilt musikk må man også klarere dette med plateselskapet som eier innspillingen. TONO derimot kommer først
inn i bildet når produksjonen faktisk vises for offentligheten. Selskapet som er ansvarlige for dette må betale TONO og rapportere hva slags musikk som er benyttet.
For å gjøre veien fra musikkbruk til rettighetshavernes godtgjørelse kortest og enklest mulig, har TONO og NCB et skjema som gjør musikkrapporteringen effektiv og oversiktlig.
Absolutt all musikk skal rapporteres samlet i skjemaet nedenfor, enten det gjelder bestillingsmusikk, eksisterende musikk eller boks-/produksjonsmusikk. Husk å påføre hva som er bestillingsmusikk.
Slik gjør du:
1. Last ned dette skjemaet:
Cue Sheet for rapportering fra filmprodusenter
2. Fyll ut all informasjon
3. Send til slutt skjemaet til TONO og NCB
Mangler du korrekt komponist/tekstforfatter?
Nyttige nettsteder for å finne frem til korrekte komponister/tekstforfattere:
allmusic.com
discogs.com
no.wikipedia.org
en.wikipedia.org
findthetune.com
audionetwork.com
Kinoene betaler 1% av billettinntekter (ekskl. m.v.a.) i TONO-vederlag.
Dette etterfaktureres månedlig basert på billettinntekter fra den foregående måned. Tallene innhentes fra FilmWeb.
For filmvisninger uten entré/billettinntekter, utgjør TONO-vederlaget kr. 1,- pr. besøkende.
(Minstesats for månedsfakturering: kr. 500,-)