Den norske korpskulturen er enestående. Særlig når det gjelder utbredelsen av skolekorps er Norge i en særstilling. Mye takket være den norske dugnadsånden, mener Generalsekretær i Norsk Musikkorps Forbund.
/ 16/05/2019 / Kristian DugstadTekst, foto og video: Kristian Dugstad / TONO
Fra Nordkapp til Lindesnes og fra Slottsplassen til Svalbard Kirke i Longyearbyen. På nasjonaldagen spiller det nesten ingen rolle hvor i landet du er, tradisjonene er som regel de samme. Pinne-is og sekkeløp, kransekake og flammende taler. I hjertet av festen – et korps som tonesetter folkemylderet.
– 17. mai er og vil fortsette å være en viktig dag for korpsmusikken. Norges nasjonaldag, og det den betyr for folk, gjør at det blir helt spesielt. Samtidig er det viktig å si at nasjonaldagsfeiringen er én av årets mange aktiviteter, men det er nok da vi er aller mest synlige, forteller Karl Ole Midtbø, Generalsekretær i Norges Musikkorps Forbund (NMF).
Blåveis og fuglekvitter – Javel. Her til lands er skolekorpsets første marsjøvelse utendørs et av de sikreste vårtegnene. Det er ofte her barn over hele landet får prøve seg på et musikkinstrument for første gang. Ifølge Midtbø er dette unikt.
– Skolekorpstradisjonen vår er enestående. At så mange skoler har et korps er helt spesielt. Jeg tror at antall korpsmusikere i Norge, sett i forhold til folketallet, må være blant verdens høyeste. Husk på hva alle skole- og amatørkorps er tuftet på: Frivillighet og dugnad. Dette er jo et rimelig særnorsk fenomen.
Med så mange korps og korpsmusikere, blir det mye musikk, og ikke minst mange noter. Musikkforlaget Norsk Noteservice står for brorparten av utgivelser av noter og arrangement for korps i Norge. De utgir alt fra lærebøker, arrangementer for nybegynnere, skolekorps, amatører og profesjonelle. I likhet med Midtbø i NMF, har forlegger Odd Steenberg varme følelser for korpsmiljøet.
– 7-åringer og 80-åringer, gutter og jenter, som alle spiller sammen på lag. Hvilke andre steder finner du det?
Det er tirsdag kveld og varmt i været når Sinsen Ungdomskorps stiller opp utenfor Sinsen skole i Oslo. Den siste marsjøvelsen før 17. mai er en nesten to timer lang sløyfe rundt Løren. Korpset beveger seg taktfast gjennom gatene, iakttatt fra sidelinja av et oppmerksomt blikk. Det er musikalsk leder, Frank Brodahl.
– Det er som i idrett, man må spille hverandre gode, spille på lag. Her er det alle typer folk og alle aldersgrupper. Det er inspirerende.
Til daglig spiller Brodahl i Det Norske Blåseensemble, men den anerkjente trompetisten har vært musikalsk leder for Sinsen UK siden 2006. Korpset er et av Oslos mest velkjente, og har faste oppdrag på blant annet landskamper og Cup-finaler i fotball. Dessuten spiller de popmusikk.
– Korpset ble stiftet for 55 år siden av utbrytere fra Sinsen Musikkorps. Det var en del unge musikanter som var lei av kun å spille tradisjonelt repertoar. Det er faktisk nedfelt i Sinsen UKs lover at vi ikke skal spille standardmarsjer, forteller Brodahl.
Se vår reportasje fra Sinsen UKs siste marsjøvelse før 17. mai. Saken fortsetter under videoen.
De som er i Oslo, eller følger NRKs 17. mai-sending fra Slottsplassen, kan oppleve Sinsen Ungdomskorps i barnetoget, hele to ganger. På repertoaret står blant annet musikk av Jahn Teigen, Knudsen & Ludvigsen, Trond Viggo Torgersen og Queen. Å utgi korpsarrangementer av poplåter er en viktig del av arbeidet til Norsk Noteservice og Odd Steenberg.
– Jeg tror omtrent 60 prosent av det vi gir ut er musikk som ikke er skrevet for korps originalt. Samtidig går aldri de klassiske marsjene av moten, og hvert eneste år selger vi Gammel Jegermarsj. Men det er det som er gøy: Det hjelper ikke med bare uniformer og medaljer, man må ha noe morsomt å spille.
Og det er ingen tvil om at det spilles. Fra skolekorpsene på grasrota og hele veien opp til den internasjonale korpseleliten, hvor norske musikere hevder seg, forteller Karl Ole Midtbø i NMF.
– Det er også et jevnt tilsig av ny korpsmusikk fra yngre komponister, samtidig som vi har gamle, store skatter som Bojarenes Inntogsmarsj av Johan Halvorsen, og Valdresmarsj av Johannes Hanssen. Sistnevnte ble kåret til Norges nasjonalmarsj under Musikkorpsenes år, i 2018, sier han.
Ikke bare er Norge en stor korpsnasjon. Frank Brodahl i Sinsen Ungdomskorps tror korpskulturen er svært viktig for Norge som musikknasjon forøvrig.
– Det er så mange norske musikanter på internasjonalt nivå, og de fleste kommer fra korpsmiljøet. Tenk på Leif Ove Andsnes og Ole Edvard Antonsen. Det er klart at det må komme fra folkesjela. Akkurat som med ski på beina, blir vi født med instrument i hånda.