Komponist Solveig Sørbø har laget opera av suksessroman

Under Classix-festivalen i Romania forrige uke hadde Solveig Sørbø verdenspremiere på sin nye opera. Forestillingen er basert på suksessromanen Heroin Chic.

 / 07/03/2025 /

Da Solveig Sørbø leste romanen Heroin Chic, så hun en fortelling med sterkt potensial.

– Boken er både moderne og tidløs, med en dramatikk som egner seg godt for operaformatet, forteller hun.

Fem år etter boken utkom har komponisten realisert visjonen, og lansert sin nye opera basert på fortellingen om Elise. Verdenspremieren fant sted under Classix-festivalen i Romania i forrige uke.

– Responsen er overveldende!

Komponist og librettist Solveig Sørbø. Foto: Linnea Syversen.

Inspirert av dødsdrift

Forfatter bak romanen Heroin Chic Maria Kjos Fonn er med som en av librettist bak Operaen. Foto: Agnete Brun.

Da Heroin Chic kom ut i 2020 høstet forfatter Maria Kjos Fonn strålende kritikker.

Romanen handler om Elise, en ung kvinne fra et tilsynelatende trygt hjem i Oslo, som uten åpenbare forklaringer gir seg hen til tung rus.

For Sørbø var nettopp denne tilsynelatende uforklarlige dødsdriften noe av det som inspirerte.

– På veien mot undergangen møter Elise seg selv i ulike versjoner. Karakterene rundt henne – moren, den sleipe sanglæreren, rockeren Joakim og den destruktive skikkelsen «D» – bidrar til å forme hennes skjebne. Det åpnet for mange spennende musikalske grep, forteller Sørbø.

Hun har vært opptatt av å skape en musikalsk tolkning som forsterker historiens mørke. Enkelte setninger fra boken ble sentrale for hennes kompositoriske tilnærming:

– Jeg festet meg ved linjer som “Lys kropp og evig mørkt sinn” og “Dø ung; bli et vakkert skjelett”. Disse inspirerte både musikken og dramaturgien, sier hun.

Unik musikalsk signatur

Dirigent Hans Petter Mæhle i aksjon.

Sørbø har vært opptatt av å supplere det klassiske med mindre ventede uttrykk. I Heroin Chic har sinfonietta-ensemblet fått selskap av en cimbalom, et tradisjonelt rumensk instrument, noe hun mener gir operaen en særegen klang.

– Alle instrumenter har egne klanger som inviterer og inspirerer, det syns jeg er spennende. Cimbalomen er både myk og skjelettaktig, iskaldt gjennomtrengende og dramatisk i sitt dype register. Den passet perfekt inn i dette universet, sier hun.

Sørbø har hatt en rekke viktige samarbeidspartnere og støttespillere i prosessen. Hun har mottatt TONO-stipend, søkt råd hos mentorer gjennom NOPA og NKF, samarbeidet med dirigent Hans Petter Mæhle og ikke minst med forfatteren selv, Maria Kjos Fonn.

– Jeg har tolket fortellingen på min egen måte, dyrket ting videre, fordreid og introdusert egne tanker. Maria har gitt meg masse frihet, noe som har vært utrolig inspirerende og stimulerende! Alt påvirker alt, og jeg håper helheten som etter hvert har falt på plass er overbevisende for publikum, sier hun.

Det største komplimentet

Operaen hadde premiere 25. februar under Classix-festivalen i Romania, og det kan virke som publikum har latt seg overbevise.

– Det var en suksess. Jeg fikk overveldende tilbakemelding fra publikum, musikere og presse. Jeg skriver jo ikke for å please, men jeg blir veldig glad når det allikevel gjør det. Det finnes knapt noe større kompliment enn at musikere vil spille musikken min, sier en overveldet Sørbø.

Urframføringen var en konsertant versjon med enkelte visuelle elementer. Nå håper Sørbø på en fullscenisk oppsetning i fremtiden.

– Jeg har allerede tenkt mye på det visuelle, og håper vi kan få det realisert. Det viktigste for meg er at musikken treffer publikum på et eller annet nivå, avslutter hun.