kvinne som jobber i musikkstudio. Foto: Istock.com/Daniel Balakov

Alarmerende global undersøkelse om KI og musikk

KI kan kutte musikkskaperes inntekter med 24 prosent innen 2028

KI-generert musikk vil ta over store deler av musikkmarkedet – og samtidig redusere inntektene til menneskelige musikkskapere med 24 prosent innen 2028. Slik konkluderer den første globale studien om hvordan KI-generert musikk vil påvirke musikkmarkedet.

 / 04/12/2024 /

I dag lanseres den første globale studien over hvordan generativ KI vil påvirke markedet for skapere innen musikk, film og TV.  Studien er utarbeidet av konsulentselskapet PMP Strategy. Oppdragsgiver er CISAC, den globale paraplyorganisasjonen for kunstneres kollektive forvaltningsorganisasjoner.

117 milliarder kroner fra musikkskapere til tech-selskaper

Rapporten slår fast at markedet for KI-generert musikk kan vokse fra nesten 12 milliarder kroner i 2023 til cirka 187 milliarder kroner i 2028. Låtskrivere, komponister og sangtekstforfattere vil samtidig innen 2028  kunne miste cirka 117 milliarder kroner i inntekter. Dette tilsvarer en fjerdedel – 24 prosent – av musikkskapernes samlede inntekter på globalt nivå.

– Tech-selskaper trener KI-teknologi på beskyttet musikk uten tillatelse og uten å betale musikkskaperne. Enorme beløp flyttes fra musikkskapere til tech-selskaper. Dette er ikke bærekraftig for hverken nåværende eller kommende generasjoner av musikkskapere, sier adm.direktør i TONO, Karl Vestli.

– Det haster å få etablert lover og regler som både legger til rette for teknologisk innovasjon og videre utvikling av kunstig intelligens, men som også gir musikkskaperne en rettferdig posisjon i KI-revolusjonen, sier han.

Bilde av en alvorlig Karl Vestli, administrerende direktør i TONO.
– Det haster å få etablert lover og regler som både legger til rette for teknologisk innovasjon og videre utvikling av kunstig intelligens, men som også gir musikkskaperne en rettferdig posisjon i KI-revolusjonen, sier administrerende direktør i TONO, Karl Vestli (foto: Stig Jarnes/Say Cheeze)

20 prosent av strømmeinntektene til tech-selskaper

Rapporten beregner at opp mot 20 prosent av inntektene fra musikkstrømmetjenester og 60 prosent av musikkbiblioteker vil gå til musikk skapt av generativ KI i 2028. Musikkbiblioteker omfatter musikk som brukes blant annet i TV og reklame.

Les CISACs omtale av undersøkelsen på deres nettsider.

Også innen bakgrunnsmusikk forventes det at KI-generert musikk vil ta store andeler av de tradisjonelle inntektene fra låtskrivere, komponister og sangtekstforfattere.

– For skapere av alle slag, fra låtskrivere til regissører og manusforfattere, kan KI åpne opp for spennende muligheter. Men vi må erkjenne at generativ KI, dersom det ikke reguleres riktig, også kan gjøre stor skade på menneskelige skapere, deres karrierer og levebrød. Hvilken retning dette tar, avhenger av de valg politikerne tar i de lovgivende prosessene som pågår verden over. Vi må sikre reguleringer som beskytter skaperes rettigheter og legger til rette for en KI-verden som ivaretar menneskelig kreativitet og kultur, sier CISAC-president, Björn Ulvaeus.

– Generativ KI, dersom det ikke reguleres riktig, kan gjøre stor skade på menneskelige skapere, deres karrierer og levebrød, sier president i CISAC, Björn Ulvaeus.

Også store tap innen film og TV

Rapporten måler også effektene av KI på manusforfattere, regissører, dubbere og så videre innen den audiovisuelle sektoren, som omfatter TV- og videoproduksjon, filmstrømmetjenester m.m. Her beregner studien at markedet for KI-generert innhold vil være cirka 562 milliarder kroner i 2028, og at inntektene til skaperne innenfor området vil gå ned med 21 prosent i 2028.

Om rapporten:

Studien er den første som beregner hvordan generativ kunstig intelligens påvirker økonomien til skapere av musikk og audiovisuelle produksjoner globalt. Den kombinerer kvalitative og kvantitative analyser, inkludert casestudier for å identifisere de største påvirkningsområdene, som deretter konverteres til økonomiske estimater for markedspenetrasjon og skaperes inntektstap. Rapporten gir også prognoser for inntekter fra tjenester og verktøy basert på generativ kunstig intelligens, som kan brukes til å utvikle modeller for rettferdig vederlag. Prognosene er basert på markedsdata, referansepunkter og intervjuer med eksperter, inkludert opphavsrettsorganisasjoner, skapere og teknologiselskaper.

Klikk på bildet for å lese og laste ned studien:

Om CISAC:

CISAC er verdens ledende nettverk av opphavsrettsorganisasjoner. CISAC beskytter rettighetene og representerer interessene til skapere over hele verden. TONO har vært medlem av CISAC siden 1929. Les mer på www.cisac.org.

Om PMP Strategy

PMP strategy er et internasjonalt konsulentselskap med fokus på telecom, media, transport, energi og finans. Selskapet har gjennomført mer enn 4 000 prosjekter fra kontorer i Europa, Nord-Amerika og Midtøsten. Les mer på www.pmpstrategy.com

Om TONO

TONO er den norske kollektive forvaltningsorganisasjonen for låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, og er eid og styrt av disse. TONO har 43 000 medlemmer, og representerer dessuten millioner av musikkskapere fra resten av verden. TONO forenkler musikklisensiering, og har som visjon å skape verdi for alle som skaper og bruker musikk. Les mer på www.tono.no.

For mer informasjon:

Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør, TONO, willy.martinsen (a) tono.no, mob 909 65 254