GEMA saksøker Open AI

– Kan endre spillereglene for kunstig intelligens i Europa 

TONOs tyske søsterselskap GEMA har saksøkt Open AI for å ha trent sin ChatGPT-tjeneste på sangtekster GEMA forvalter uten tillatelse. – En seier for GEMA vil gi rettighetsorganisasjoner i Europa en reell forhandlingsposisjon med KI-selskaper, sier Inger Elise Mey i TONO. 

 / 22/11/2024 /

GEMA kunngjorde for få dager siden at de har saksøkt Open AI for å ha brukt opphavsrettsbeskyttede sangtekster de forvalter i treningen av ChatGPT uten å ha innhentet tillatelse fra GEMA. Målet er å tvinge frem en lisensavtale som vil gi opphavere betalt for utnyttelsen av deres verk.  

– Dette er en prinspielt veldig viktig sak som vi i TONO vil følge nøye fremover. En dom i GEMAs favør vil kunne sette en ny standard for lisensiering av KI-tjenester i Europa, sier Inger Elise Mey, som er jurist og avdelingsdirektør for Internasjonal i TONO.

– Open AI og tilsvarende selskaper anerkjenner ikke at de trenger å innhente en lisens fra rettighetshaverne. De hevder de har rett til å trene sine modeller på beskyttet musikk, med henvisning til ‘fair use’-doktrinen i USA og et unntak i EU-direktivet om det digitale indre markedet. Dette er rettighetsorganisasjonene helt uenige i, sier Mey.

Inger Elise Mey er jurist og avdelingsdirektør for Internasjonal i TONO. Hun håper GEMAs søksmål mot Open AI vil føre at til TONO og andre rettighetsorganisasjoner kommer i reell posisjon til å møte techselskapene ved forhandlingsbordet. (Foto Caroline Roka)


Mey sier det er helt nødvendig med en rettslig avgjørelse på dette området.

– Det er først når opphavsrettsorganisasjonene kan gi tillatelse til lisens at vi faktisk kommer i en forhandlingsposisjon. Når vi får en europeisk dom som forhåpentligvis fastslår at techselskapene må ha opphavernes tillatelse for å bruke musikken deres, vil også vi kunne kreve at techselskapene møter TONO ved forhandlingsbordet, sier hun.   

Et nytt verdigap 

Søksmålet kommer i kjølvannet av en rapport utført av Gold Media på oppdrag fra GEMA og Sacem som viser at det globale markedet for generativ kunstig intelligens hadde en omsetning på 3,1 milliarder dollar i 2023. Av dette utgjorde musikkapplikasjoner 300 millioner dollar. Dette forventes å bli tidoblet innen 2028. Mey mener dette markerer starten på et nytt verdigap i musikkbransjen.

– Vi har tidligere kjempet mot verdigapet, der sosiale medier tjente enorme summer på musikk uten å kompensere opphaverne. Dette ble delvis løst med DSM-direktivet i 2017. Nå ser vi et nytt økonomisk gap, der KI-selskaper gjør det samme. Rettighetshaverne står igjen uten inntekter for musikken sin. Å få løst dette problemet mener vi er den viktigste saken innen den kreative og kulturelle sektoren i Europa nå, sier Mey. 

Bygger saken på sangtekster, ikke musikk 

GEMA baserer søksmålet på bruken av sangtekster. Det er enklere å dokumentere trening på sangtekster enn på musikk, sier Mey:

– Ber man en modell om å skrive en sangtekst i stilen til en konkret tekstforfatter har GEMA bevist at det som genereres er svært likt eller til dels identisk med originalteksten. Det er per i dag vanskeligere å bevise at konkrete eksisterende komposisjoner er benyttet.

 

Viktig prinsippsak for fremtiden 

Mey understreker at GEMAs søksmål vil ha stor betydning for å definere rettighetsorganisasjonenes rolle i en fremtid der kunstig intelligens vil ta stadig større plass.  

– Dette søksmålet er helt nødvendig for å få teknologigigantene til forhandlingsbordet. Vi støtter GEMA fullt ut. Har man brukt opphavsrettsbeskyttet materiale uten tillatelse, må man betale for det, sier Mey. 

– Har TONO vurdert søksmål av kunstig intelligens-tjenester?

– Det sentrale nå er at det kommer en europeisk dom i rettighetshavernes favør. Dette er tilstrekkelig til å endre maktbalansen i hele det europeiske området. GEMA er et av Europas største forvaltningsselskaper, og tar kampen på vegne av alle. Når det er sagt er også søksmål alltid et virkemiddel TONO kan benytte. Men akkurat i denne sammenhengen er det viktig å være klare over at GEMA forvalter sangtekster uavhengig av musikk. Det gjør ikke TONO, som kun forvalter sangtekster i kraft av at de er en del av et musikkverk, avslutter Mey.  

Besøk GEMAs informasjonsside om søksmålet her: 

https://www.gema.de/en/news/ai-and-music/ai-lawsuit