Som direktør i Ultima var komponist Lars Petter Hagen ofte ikke personlig engasjert i festivalens musikk . Som gjest i TONOs podkast forteller han om sin marginale musikalske smak og interesse. – Jeg er ikke opptatt av å leve av musikken. Jeg er opptatt av å skrive den musikken jeg vil.
/ 04/12/2019 / Kristian DugstadLars Petter Hagen er et velkjent navn i miljøene for klassisk- og samtidsmusikk, både som komponist og leder. Han har vært direktør for Ultima-festivalen, kunstnerisk leder for organisasjonen Ny musikk og jobber for tiden som prosjektleder for Oslo-Filharmoniens 100-årsjubileum.
Som gjest i TONOs podkast, Lage Musikk, snakker han med Torgny Amdam om blant annet sin ledererfaring, sitt virke som komponist og det ha beskriver som sin marginale musikalske smak og interesse.
– Jeg er ikke opptatt av å leve av musikken. Jeg er opptatt av å skrive den musikken jeg vil.
– Jeg skiller veldig mellom hva som er min personlige smak og hva jeg ser på som nødvendig og viktig for feltet. Hvis jeg skulle laget Ultima-festivalen med utgangspunkt i hva jeg personlig var fryktelig engasjert i musikalsk, hadde den festivalen vart i to timer. Kunst må handle om mer enn om man liker det eller ikke.
Hagen forteller at han lenge så på lederarbeidet og musikkformidlingen som en jobb han gjorde for å ha råd til å lage den musikken han vil.
– Jeg er ikke opptatt av å leve av musikken. Jeg er opptatt av å skrive den musikken jeg vil.