Hun kommer fra Universal Music til TONO, og skal sørge for at du får rimelig betalt når musikken din strømmes.
/ 22/02/2024 / Kristian Dugstad1. februar overtok Kristin Haugan jobben som avdelingsleder for medieavdelingen. Et forretningsområde som sto for to tredjedeler av TONOs omsetning på knappe 900 millioner kroner i 2022.
I TONO får den 41 år gamle vestfoldingen ansvar for storkunder som Spotify, YouTube, Meta, NRK og Netflix.
– Tre uker er kort tid i en ny jobb, men lenge nok til å si at kollegene mine på medieavdelingen jobber beinhardt for at musikkskaperne skal få betalt. De har tatt meg godt imot, og jeg gleder meg til vi sammen skal ta fatt på utfordringene og mulighetene den rivende digitale utviklingen byr på, sier Haugan.
Haugan har en foreløpig 14 år lang karriere bak seg i musikkbransjen, og startet i Spotify i 2010 som en del av salgsteamet som jobbet mot annonsemarkedet.
– Dette var tilbake til den gang da Spotify hadde en stor overvekt av gratisbrukere, og dermed også et relativt stort annonsemarked. Jeg jobbet både mot direktekunder og mediebyråer i Norge. Spotify stod i denne perioden midt mellom aksept og motstand i musikkbransjen, så dette var en veldig morsom og utfordrende jobb i en bransje som var i rask utvikling, forteller hun.
Nordmenn viste seg imidlertid å være betalingsvillige musikkonsumenter. I takt med at andelen betalende abonnenter gikk opp gikk annonsemarkedet ned. I 2013 gikk Haugan til Universal Music Norge.
– Jeg ble ansatt som Digster Manager, Universal Musics egen spillelistetjeneste, og jobbet der med å sette opp markedsføringskampanjer, optimalisere og lage spillelister for Norge. I 2017 ble jeg «Commercial Partnership Manager», med Spotify som største kunde. Jobben gikk primært ut på å pitche låter til Spotify, tenke ut kreative partnerskap og generelt jage streams på alle måter. Streaming er nok det jeg har jobbet aller mest med i løpet av årene i musikkbransjen.
Samtidig som Haugan tiltrådte sin stilling, gikk Inger Elise Mey fullt og helt over i sin nye rolle som avdelingsdirektør for Internasjonal.
I sin nye rolle har Mey ansvar for å fremme TONOs engasjement i internasjonale interesseorganisasjoner som CISAC, som er paraplyorganisasjonen for verdens kollektive forvaltningsselskaper, og Gesac, som er de europeiske kollektive forvaltningsselskapenes talerør overfor EU. Dermed legger TONO mer ressurser og kompetanse inn i ta en pådriverrolle på dette området internasjonalt.
– Det er avgjørende at de kollektive forvaltningsselskapene er tett på den digitale utviklingen, samarbeider om kloke løsninger og arbeider opp mot EU og andre lovgivere verden over for å sørge for at komponister, sangtekstforfattere, låtskrivere og musikkforlag får sin rimelige andel av inntektene til strømmeselskaper, KI-selskaper, kringkasterere og så videre. Jeg er glad for å få muligheten til gå enda sterkere inn i det viktige internasjonale arbeidet og styrke TONOs arbeid på dette området i årene fremover, sier Mey.