Elin Heer er avdelingsleder for avregningsavdelingen i TONO. (Foto: Kristian Dugstad)

TONO utbetalte nylig 99 millioner til medlemmene:  

Dette skjer bak kulissene 

I desember utbetalte TONO 99 millioner kroner til TONOs medlemmer. Men hva skjer egentlig bak kulissene – for at du skal få akkurat det beløpet du fortjener? – Ett av stikkordene er «automatisering», forteller Elin Heer, leder for TONOs avregningsavdeling. 

 / 13/12/2024 /

For å få utbetaling fra oss må vi for det første ha fått inn musikkrapporter fra for eksempel strømmetjenester, konsertarrangører, kinoer og så videre om at akkurat din musikk har blitt spilt. For det andre må vi ha fått inn penger fra det stedet der musikken din har blitt spilt. Det vil si fra for eksempel Spotify, NRK, en konsertarrangør, en kino eller andre. 

Noen får inn pengene, andre behandler musikkrapporter

TONO har ansatte som jobber med å gi TONO-lisens til de forskjellige kundene våre – strømmetjenester, konsertarrangører og så videre, og få inn penger for dette.  Andre jobber med behandling av musikkrapporter og utbetalinger. Vi mottar enorme mengder rapporter hvert år. Flere titusen fra konsertarrangører, mange millioner linjer med informasjon fra strømmetjenester, rapporter fra kinoer og så videre. Det er mye som skal sorteres, behandles – og matches.

– Mye er av dette arbeidet er heldigvis automatisert. Vi trenger ikke å se på hver eneste linje for å kontrollere alt med et menneskelig blikk, sier Elin Heer.

Heer er ansvarlig for TONOs avregningsavdeling. Avdelingen har 19 ansatte som jobber med musikkrapporter og avregninger.

Musikk som spilles på radio, TV, konserter, kino, Spotify, Netflix og så videre rapporteres til TONO. Musikkrapporten skal kobles mot verk og penger til avregning, slik at du får det du fortjener. (Foto: Kristian Dugstad)

 

Musikkrapportene TONO viser hva slags titler som er spilt. Disse titlene må identifiseres med registrerte verk:

– Vi har hatt automatisk «matching» av verk, i mer eller mindre grad, siden 2010. I 2019 utarbeidet vi en ny og effektiv algoritme, såkalt «advanced matching» som automatisk sammenlikner fremføringene i musikkrapportene vi får med titler i den internasjonale verksdatabasen. Deretter kobles fremføringene med riktig verk, forklarer Heer.  

Ny leverandør

Skal vi kunne gjøre en god jobb for medlemmene må vi ha gode systemer. Nylig byttet vi leverandør av «advanced matching» til det irske selskapet Spanish Point. Dette er første ledd i en stor effektiviseringsprosess i TONO.

– Med den nye løsningen viderefører vi en praksis som allerede er effektiv. Vi forventer at dette blir bra, og at det vil sørge for at vi kan opprettholde og styrke den allerede høye kvaliteten på matchingen vår, sier hun.

TONO har brukt systemer for automatisk matching av verk siden 2010. Nylig gikk vi over til en ny leverandør. – Vi forventer at det skal bli bra, sier avdelingsleder for TONOs avregningsavdeling, Elin Heer. (Foto: Kristian Dugstad)

Vær nøye med dataene du registrerer 

Nye, gode tekniske løsninger fjerner ikke behovet for at dere som er TONO-medlemmer er nøye med hva dere oppgir av informasjon når dere registrerer nye sanger og verk.

– For det første er det utrolig viktig at nye sanger medlemmene skriver blir registrert i TONO så fort som mulig, og helst før de kommer ut på strømmetjenester eller blir spilt på konserter. Først da blir de søkbare i verksdatabasen. Husk også å være nøye med å registrere riktig navn på alle som har vært med å skrive musikken, og tenk gjerne litt på at tittelen også bør være søkbar. Rent kunstnerisk kan det kanskje for noen være en ide å lage musikk uten tittel eller som består av bare to uvanlige tegn. Men det kan skape noen utfordringer når det gjelder å identifisere verket med tanke på utbetalinger, sier hun.

TONOs årsmøte vedtok i 2024 nye avregningsprinsipper. (Foto: Kristian Dugstad)

 

Nye avregningsprinsipper 

I 2024 fikk TONO nye avregningsprinsipper. Dette skyldes blant annet krav i den relativt nye loven om kollektiv forvaltning. Du kan lese mer om prinsippene ved å klikke på lenken under. Men de sier blant annet at utbetalinger skal blant annet gjøres på en betryggende og nøyaktig måte, uten forsinkelse, og pengene skal fordeles individuelt ut fra hvordan de er registrert i TONO. Rettighetshavere skal likebehandles, og det skal avregnes basert på faktisk bruk av musikken.  Du kan se prinsippene ved å klikke her.
 
TONO vil i årene frem til 2028 gjøre gradvise endringer i eksisterende avregningsmodell. Dette vil det komme mer informasjon om i 2025.