Undergrunn, Frida Ånnevik, Kristine Tjøgersen, Hans Hulbækmo og Anne Hytta er mottakerne av TONOs EDVARD-pris 2024.
/ 18/10/2024 / Willy MartinsenÅrets vinnere av TONOs EDVARD-pris kan endelig annonseres! Komponistene og tekstforfatterne som mottar prisene i de fem kategoriene i 2024 er
Populær: Undergrunn
Tekst: Frida Ånnevik
Åpen klasse: Anne Hytta
Utfordrer: Hans Hulbækmo
Samtid: Kristine Tjøgersen
Les alle jurybegrunnelsene nederst!
Overrekkelsene av prisene har foregått i all hemmelighet. På ulike tidspunkter de siste par ukene har vinnerne fått en hyggelig overraskelse av TONO bestående av 70 000 kroner, samt et trofé og et diplom utformet av komponist og kunstner Magne Furuholmen.
– Med EDVARD-prisen, som deles ut til låtskrivere, komponister og sangtekstforfattere, hedrer vi de som lager musikken, som har en så stor og viktig plass i livene til de fleste av oss. Det som gjør EDVARD-prisen spesiell, er at det er en tung fagjury bestående av erfarne låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag. Å vinne denne prisen er et tydelig bevis på at vinnerne har rørt noe dypt hos både publikum og blant deres musikkskapende kolleger, sier Karl Vestli, administrerende direktør i TONO.
EDVARD-prisen har vært delt ut årlig av TONO siden 1998, og deles ut i fem kategorier til komponister og sangtekstforfattere som har skapt musikkverk av særlig høy kvalitet det foregående år. Det er en høyt kvalifisert fagjury som utpeker vinnerne. Juryen har i 2023 bestått av Sten Ove Toft (uavhengig, juryleder), Agnes Hvizdalek (Norsk komponistforening), Alexander Austheim (NOPA), Andrew Smith (Musikkforleggerne), Jan Erik Mikalsen (Norsk komponistforening), Maria Stene Brendstrup (Musikkforleggerne), Johanne Flottorp uavhengig) og Thea Hjelmeland (NOPA).
Tildeles: Jo Almaas Marstein, Jon Ranes, Marcos De Medina-Rosales Haugestad, Patrick Levent Bakkeng, Sverre Gudmestad og Gabriel Ystad Doria (UNDERGRUNN) // Egoland
På omtrent ett år gikk Undergrunn fra å være et Oslo-fenomen, til å bli en av Norges mest populære grupper. Marstein, Fretex, Plaza, Loverboy, Rikpappa og Pus leverte i 2023 albumet Egoland med rå energi og klubbvennlige hooks. Egoland viser en gruppe i konstant utvikling med kompositorisk dybde og tankevekkende låter som gir innsikt i refleksjoner over suksess og identitet. Albumet har satt en ny standard for norsk popmusikk og vil stå som et viktig kapittel i gruppens musikalske reise.
Tildeles: Kristine Tjøgersen // Pelagic Dreamscape
Kristine Tjøgersen har en fantastisk evne til å utnytte orkesterapparatet til å skape nye lyder og spennende uttrykk. Med sitt mesterlige grep om orkestrering og sin forståelse for de ulike instrumentenes egenart, skaper hun et nytt og oppslukende lydbilde som virkelig tar oss med ut på det åpne hav. Verket har en utstrakt og gjennomarbeidet form. Fantastiske kaskader som forplanter seg gjennom orkesteret, og smart bruk av elektroniske elementer, bidrar til at publikum blir med på reisen gjennom det bølgende og brusende havet. Det er nyskapende og originalt, og viser at det stadig finnes uutforskede måter å bruke orkesteret på.
Tildeles: Anne Hytta // Brigde
I Brigde samler hardingfelespiller og komponist Anne Hytta tråder fra sin musikalske samtid og vever dem sammen til betagende klangbilder. Strykerne i Telemark Kammerorkester, for anledningen utvidet med Amund Sjølie Sveens vare vibrafon- og glasstoner, utgjør en perfekt samspillpartner for Anne Hyttas hardingfele. Det halvtimelange verket fremstår gjennomkomponert og helhetlig, og selv om det utvilsomt har sine røtter i folkemusikken, er Brigde først og fremst en uovertruffent vakker og dypt personlig reise gjennom et mangfoldig lydlandskap. Denne musikken lar seg ikke fange i en bestemt bås og er derfor en naturlig vinner av EDVARD-prisen 2024 i kategorien Åpen klasse.
Tildeles: Frida Ånnevik // Danse og grine
Frida Ånnevik har gjennom mange år markert seg med en sterk penn og god teft for å skrive om stort og smått på en jordnær måte. Med «Danse og grine» skildrar hun kontrastene som river i oss mennesker på en underfundig måte. «Jeg er det jeg drømte om, og det som ikke blir noe av. Jeg er dansegølv og skyttergrav» er et eksempel på hvordan hun lekar seg med uttrykk man sjelden hører i samme setning. Men med Ånneviks måte å sette sammen disse på, faller det seg både naturlig og ikke minst smakfullt. Teksten lar lytteren forstå at ting ikke trenger være enten eller. Man kan ville både danse og grine, og man kan være både redd og lett. Det i seg selv er kanskje en påminning vi alle trenger innimellom.
Tildeles: Hans Hulbækmo // Tilfeldig Næpe
Hans Hulbækmo er kanskje først og fremst (aner)kjent som trommeslager og perkusjonist, men på «Tilfeldig Næpe» har vi blitt invitert inn i han utvidede kompositoriske univers. På albumet opplever vi en lekenhet som vanskelig kan sammenlignes med noe annet. Det ulmer og knatrer, fifler og fofler. Og i mangel av nyskapende ferskvarebegreper: plinger og plonger. Om det først og fremst utfordrer, eller rett og slett fascinerer er vi usikre på, men Hans Hulbækmo har klart mesterstykket å lede oss inn i fristelse. Med en gang man trykker på play-knappen føles det som om man transporteres og plutselig sitter hjemme på fjellhytta til Hans Hulbækmo. Med kaffe, kringle, ullsokker og peiskos. Tilfeldig? Næpe.
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av opphavere (komponister og sangtekstforfattere) og musikkforlag, og som på deres vegne forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i musikken de har skapt. TONO gir tillatelse til bruk av beskyttet musikk for eksempel på radio, TV, internett, konsert og kino mot betaling, og overfører hvert år sitt økonomiske resultat videre til rettighetshavere i musikk som har blitt spilt offentlig. TONO har mer enn 42 000 medlemmer i Norge, men arbeider også for millioner av opphavere og musikkforlag fra verden for øvrig. TONO gir musikkskapere et økonomisk grunnlag til å kunne skape ny musikk, og samler og forenkler lisensiering av beskyttet musikk overfor musikkbrukere.
Kontaktinfo:
Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO, mob. 909 65 254, willy.martinsen (a) tono.no