Ny stor spørreundersøkelse:
“Driving home for Christmas”, skrevet og fremført av britiske Chris Rea, er nordmenns favorittjulesang. Det viser en rykende fersk undersøkelse blant et representativt utvalg nordmenn utført av YouGov på vegne av TONO. Nyere, norske julesanger hevder seg også sterkt, med «Nordnorsk julesalme» på 6. plass, og to til på Topp 10.
/ 05/12/2023 / Willy MartinsenUndersøkelsen, der nordmenn er spurt om deres forhold til julemusikk, ble utført av markedsanalyseselskapet YouGov på oppdrag fra TONO i perioden 15. – 20. november blant et representativt utvalg nordmenn over 18 år.
– «Driving home for Christmas», skrevet og fremført av Chris Rea, er julefavoritten til flest nordmenn. Deretter følger «O Helga Natt» og «All I Want for Christmas is You», før «Deilig er Jorden» på 4. plass, som er den norskspråklige julesangen flest nordmenn sier er en julefavoritt, sier Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO.
«Driving Home for Christmas» er også en favoritt blant norske radiostasjoner. I 2022 ble sangen spilt mer enn 5 000 ganger ifølge musikkrapporter TONO mottar fra norske radiokanaler.
Selv om julesanger og – salmer følger nordmenn gjennom generasjoner, er det også nyere norske julesanger blant nordmenns julefavoritter.
– Det er veldig hyggelig å se at også nyere norske julesanger har tatt plass blant nordmenns julefavoritter. Blant de 10 høyest elskede julesangene finner vi Trygve Hoffs «Nordnorsk julesalme», Tore Aas og Eivind Skeies «En stjerne skinner i natt» og Amund Enger og Jan Vincents Johannessens «Himmel på jord», sier Martinsen.
Når vi ser på hvem som er favorittene blant ulike aldersgrupper og deler av landet finner vi noen interessante funn:
– Driving Home for Christmas scorer høyt i alle aldersgrupper, men den yngre delen av befolkningen, fra 18 til 39, har derimot Mariah Careys «All I Want for Christmas is You» som sin soleklare favoritt. O Helga Natt topper blant de over 50. Vi ser også at fra Trøndelag og nordover er det «Nordnorsk julesalme» som er den klare julefavoritten, og scorer betydelig høyere enn alle andre julesanger. Her er det rett og slett ingen konkurranse, sier Martinsen.
93 prosent av respondentene oppgir at de feirer jul. Disse er også spurt om de pleier å gå på julekonserter. Her svarer 34 prosent bekreftende.
– 34 prosent av nordmenn som feirer jul, eller rundt 1,8 millioner av oss, har som tradisjon å gå på julekonserter. Enda flere går nok på julekonsert av og til. For oss i TONO, som representerer de som skriver melodier og sangtekster, er det selvsagt veldig hyggelig å se hvor viktig julemusikk og julekonserter er for nordmenn, sier Martinsen.
Selv om du ikke oppsøker julekonserter er sjansene likevel store for at du spiller julemusikk hjemme. 74 prosent av de som feirer jul bekrefter at de hører på julemusikk som en del av juleforberedelsene. Og hvis du ikke liker julemusikk i det hele tatt, ja da er du blant et solid mindretall. Bare 7 prosent av de som feirer jul oppgir at de ikke liker julemusikk.
1. Driving home for Christmas (Chris Rea/Warner Chappell)
2. O Helga Natt (Anders Fredrik Augustin, Adolphe Adam)
3. All I Want for Christmas is You (Mariah Carey, Walter Afanasieff/Sony ATV, Universal MCA, Kobalt Music)
4. Deilig er Jorden (Berhard Severin Ingemann, Conrad Nicolai Schwach)
5. Fairytale of New York (Shane MacGowan, Jem Finer/Universal Music, Sony ATV)
6. Nordnorsk julesalme (Trygve Hoff/Norsk noteservice)
7. En stjerne skinner i natt (Tore Ass, Eivind Skeie/Cantando)
8. Himmel på jord (Amund Enger, Jan Vincents Johannessen/Warner Chappell Norway)
9. Last Christmas (George Michael/Warner Chappell)
10. It´s beginning to look a lot like Christmas (Meredith Willson/Kobalt Music)
Les også andre julemusikkrelaterte saker hos TONO:
Om undersøkelsen:
Undersøkelsen ble utført av markedsanalyseselskapet YouGov på vegne av TONO blant et representativt utvalg nordmenn over 18 år, totalt 1011 CAWI-intervjuer, i perioden 15. til 20. november.
Om TONO
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, og som forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i deres musikkverk. TONO gir tillatelse til bruk av beskyttet musikk på radio, TV, internett, konsert, kino m.m. mot betaling, og overfører hvert år sitt økonomiske resultat til rettighetshavere i musikk som har blitt fremført offentlig. TONO har mer enn 40 000 medlemmer, men arbeider også for millioner av opphavere og musikkforlag fra verden for øvrig. TONO gir musikkskapere et økonomisk grunnlag til å kunne skape ny musikk, og samler og forenkler lisensiering av beskyttet musikk overfor musikkbrukere. TONO omsatte i 2022 for 864,6 millioner kroner.
For mer informasjon:
Willy Martinsen, Kommunikasjonsdirektør i TONO, Willy.martinsen@tono.no, tlf. +47 909 65 254