Slik ble låta til:

Bullet Me – The September When

Det blåste en engelsk vind inn over Vestlandet på 90-tallet. “The September When” slo gjennom ved å bryte med datidens gubberock. Og publikum var klare for det. – Viktig med litt fuck you, forteller Morten Abel.

 / 12/02/2025 /

I overgangen fra 80-90-tallet vokste The September When til å bli et av Norges mest markante rockeband. Med albumet Mother I’ve Been Kissed fra 1991 fikk de sitt store gjennombrudd, og låta Bullet Me ble en signaturlåt for bandet.

Foto: Privat

Et rockeband blir til

Morten Abel startet sin artistkarriere som frontfigur i Mods. Stavanger-bandet fikk mye oppmerksomhet tidlig på 80-tallet, og er kanskje mest av alt kjent for den udødelige Abel-låta Tore Tang fra debut-albumet Revansj!

– I Mods gjorde jeg mine første forsøk på å skrive låter. Før du begynner å bli redd for å gjøre feil, skriver du veldig fra hjertet. De kvalitetene er vanskelig å få tilbake senere i livet. er jo en klassiker i dag, og større enn noe av det jeg har gjort siden, forteller han.

Som fersk låtskriver meldte Abel seg inn i TONO i 1982. Mods tok imidlertid slutt i 1984 og medlemmene tok sikte på et vanlig liv med vanlige jobber. Det gikk imidlertid ikke lang tid før skaperkraften tvang seg frem igjen, og i 1988 gikk flere tidligere Mods-medlemmer sammen om å starte The September When.

– Vi ville starte noe nytt og finne en ny energi, sier Abel.

Det nye prosjektet startet som en akustisk trio, sterkt inspirert av Crosby, Stills, Nash & Young. Bandet fikk raskt oppmerksomhet og høstet blant annet ros fra den toneangivende musikkjournalisten Tom Skjeklesæther.

På slutten av 80-tallet reiste de til England for å spille inn det selvtitulerte debutalbumet. Med en fremmed produsent og innleide musikere beskriver Abel prosessen som litt rar. Men én viktig ting innså de:

– Vi skjønte at det var rockeband vi egentlig ville være.

Foto: Privat

Østkyst vestkyst

Tidlig på 90-tallet hadde The September When utvidet besetningen, vært på studietur til New York og blitt kjent med produsent Knut Bøhn. Tiden var inne for å ta fatt på det vanskelige andrealbumet, og utlandet var forlokkende.

–  På den tiden så var det bare en ting som gjaldt – å komme seg til et studio i utlandet og bli inspirert, helst England. Vi tenkte at vi at vi skulle spille inn i New York, der vi traff Knut Bøhn, men heldigvis ble det ikke slik.

Drømmen om den amerikanske østkysten måtte vike for værhard norsk vestkyst, og sommeren 1990 inntok The September When studio West Audio i Stavanger for å begynne på det som skulle bli Mother I’ve Been Kissed.

Foto: Privat

Det ga oss bedre tid og lavere skuldre å jobbe her hjemme, og det var en fantastisk tid.

Produsent Knut Bøhn kan fortelle om en kreativ prosess preget av intensitet og spontanitet. Bandet var sultne og fulle av energi. Også han mener det var klokt å velge hjemlige trakter.

– Særlig med et band synes jeg alltid det er viktigere å ha god tid enn å ha fancy omgivelser. Bandet hadde også spilt mange konserter den våren og sommeren, så de var veldig godt forberedt. Arrangementene var i stor grad på plass før vi gikk i studio, sier Bøhn.

En hybrid av sjangre

Den virkelig store hitten på albumet skulle bli spor nummer 9 – Bullet Me. Låta har ikke en krystallklart opprinnelse, men ble snarere til i en flytende tid mens bandet utviklet sitt uttrykk og testet låter på publikum.

– Jeg husker ikke nøyaktig hvordan vi lagde den, men det var enten gjennom jamming i studio, eller at jeg kom med verset på gitar og vi bygde resten sammen. Det var en periode hvor vi alle bidro kreativit og stort sett er kreditert jevnt, forteller Abel.

Låta er en eksplosjon av energi, men bærer også preg av ulike musikalske inspirasjonskilder.

– Vi var i New Orleans og så på Neville Brothers og James Brown-inspirerte funkband. Vi var interessert i groove, men samtidig var vi et rockeband. Bullet Me er en blanding av det hele — en utblåsning av energi, sier Abel.

– Vi hadde en sterk «fuck you»-holdning. Vi ville gjøre noe nytt, noe annerledes. Alt skulle ikke være så polert. Jeg tror den energien er det som har gjort at låta har overlevd så lenge, sier Abel.

Tåler tidens tann

The September When ble oppløst i 1996, men har siden gjenforent seg flere ganger. Så sent som høsten 2024 sto bandet på scenen igjen. Selv om turneen var en markering av jubileet for bandets 94-album HuggerMugger sto Bullet Me fortsatt på setlisten.

– Det er utrolig gøy å spille den låta live. Den har en helt egen energi. Og det at folk fortsatt synger med og blir revet med, viser at den fortsatt har noe særegent ved seg, sier Abel.

For Abel er The September When en viktig del av hans musikalske reise. Selv om han har hatt en lang solokarriere og er en av Norges mest anerkjente artister, betyr det mye for ham å gå tilbake til bandet som formet ham.

– Å spille med The September When er noe av det morsomste jeg gjør. Det er krevende materiale, det er rått og massivt. Og det at musikken vår har stått seg så godt, er helt fantastisk, sier han.

Foto: Privat