Podkast:

– Avgjørende å se individene bak TONO-tallene

Låtskriverbetalingen utgjør kun 2,6 prosent av den norske konsertøkonomien. Det viser ny rapport. Hør podkasten der vi går i dybden på rapporten med Oslo Economics.

 / 12/06/2024 /

Norske konsertarrangørers TONO-betaling til komponister og sangtekstforfattere utgjør bare 2,6 prosent av den totale norske konsertøkonomien. Det er blant funnene i en ny rapport utarbeidet av Oslo Economics på oppdrag for TONO.

Her kan du lese mer og laste ned hele rapporten, som har fått navnet Tallene bak tallene.

TONO hadde i 2023 112 millioner kroner i konsertinntekter. Dette utgjør omtrent 12 prosent av TONOs totalomsetning på 997,9 millioner kroner.

Sammenlignet med  de samlede konsertinntektene i Norge, som i følge Kulturdirektoratets «Kunst i tall»-rapport i 2022 var på knapt 4 422 millioner kroner. Av dette utgjorde TONOs konsertinntekter samme år kun 2,6 prosent,

Nora Austad Sværen fra Oslo Economics er gjest i en ny episode av TONOs podkast, Musikkskaperne. Hun forteller om hovedfunnene i rapporten. Kommunikasjonsdirektør i TONO, Willy Martinsen, redegjør for bakgrunnen for rapporten, og hva funnene forteller oss.

– 112 million kroner i konsertinntekter i 2023 er mye penger, men det skal fordeles på fryktelig mange mennesker. Så det å gå ned på individnivå, og se hva hver enkelt tjener, er helt avgjørende for å forstå TONO-tall, sier Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO.

Episoden hører du her.