Edvardprisen 2019

TEKST // ROBERT EIDEVIK // NATTSEILEREN

05/03/2020

Tekstforfatter Robert Eidevik har gjennom flere Hjerteslag-album vist seg som en særegen og drivende dyktig tekstforfatter. Han har et svært godt blikk for ung lengsel, romantikk og begjær, uten at det noen gang blir banalt eller klissete. Med presisjon og originalitet peker han ofte mot noe allmenngyldig som kan treffe lyttere i alle aldre. På […]

SAMTID // CECILIE ORE // WATERWORKS

«Waterworks» er et stykke med nerve og energi, som springer ut av en klar og tydelig idé. Det klinger transparent og har en klarhet som er både spennende og risikofylt.  Ore utfordrer besetningen og krever mye av den. Dette kommer til å bli en del av strykekvartettkanon. Verket holder et skyhøyt nivå, ved at det […]

ÅPEN KLASSE // ANJA GARBAREK // THE ROAD IS JUST A SURFACE

Dobbeltalbumet «The Road Is Just a Surface» springer ut av et teaterstykke skapt i samarkbeid med koreograf Jo Strømgren. Det står like fullt på egne ben som musikalsk opplevelse. Garbarek har med albumet skapt et eget, helhetlig og intrikat univers, og lytteren får dykke stadig dypere for hver gjennomlytting. Detaljrikdommen gir stadig nye oppdagelser, og […]

UTFORDRER // RUTH WILHELMINE MEYER // KLANGBIOTOPER

22/10/2019

Med en kompromissløs tilnærming til utvidet stemmebruk retter Ruth Wilhelmine Meyer oppmerksomheten mot originale og krevende temaer, uten å støte bort lytterne. Vi trekkes inn i verket og musikken på en intim og kjærlig måte. Det er sjelden man kan si at «dette har jeg ikke hørt før», men det kan man her. De klanglige […]

POPULÆR // EMIR HINDIC, KRISTOFFER UTHAUG og MATHIAS HUMLEN // DØDEN VARER LENGST

«Døden lever lengst» er et energisk, belevent og aggressivt album. Det bobler over av kreativitet og musikalske ideer, men står samtidig fjellstøtt med en tydelig og enhetlig identitet. I en tid der popbransjen preges av enkeltlåter, strømlinjeforming og låtskrivercamps, er det forfriskende å høre et band som tenker helhetlig og i albumformat. Uten fokus på […]