Juryens begrunnelse Det skrives ikke mange originale operatekster på norsk, men “Med kniven på strupen” av Vigdis Hjorth er definitivt én av dem. Den er vittig, poengtert og herlig teatral i sine assosiasjoner til den makabre tradisjonen fra Bartoks “Ridder Blåskjegg” og Sondheims “Sweeney Todd”. Nettopp operaformens krav til det motsatte av en ordrik dialog, […]
/ 31/03/2014 / kodeksDet skrives ikke mange originale operatekster på norsk, men “Med kniven på strupen” av Vigdis Hjorth er definitivt én av dem. Den er vittig, poengtert og herlig teatral i sine assosiasjoner til den makabre tradisjonen fra Bartoks “Ridder Blåskjegg” og Sondheims “Sweeney Todd”.
Nettopp operaformens krav til det motsatte av en ordrik dialog, tas her vel vare på, og legger til rette for en situasjonskomikk som ikke trenger lange oversettelser og forklaringer for å virke. “Med kniven på strupen” er en blodsprutende tekst fra en dreven forfatter som ikke nøler med å ta i bruk etablerte genregrep som utgangspunkt for et moderne musikkteater. Teksten utløser musikalske handlinger – den er en tekstlig trampoline som skaper gode, poengerte situasjoner. Hjorth har med librettoen til “Med kniven på strupen” intuitivt forstått hva som kreves av en tekst for å imøtekomme operaformens dynamikk.