Juryens begrunnelse: Magnar Åm har vært tydelig tilstede i norsk musikkliv siden tidlig 1970-tall med sin lavmælte stemme. Han dyrker transparens og enkelhet, og ønsker å skrelle musikken ned til kjernen. I et intervju sier han: «Jeg kan ikke legge skjul på mitt eget utgangspunkt, det skjøre, barnlige. Det er inngangen til livet.» Der hvor […]
/ 27/10/2014 / kodeksMagnar Åm har vært tydelig tilstede i norsk musikkliv siden tidlig 1970-tall med sin lavmælte stemme. Han dyrker transparens og enkelhet, og ønsker å skrelle musikken ned til kjernen. I et intervju sier han: «Jeg kan ikke legge skjul på mitt eget utgangspunkt, det skjøre, barnlige. Det er inngangen til livet.»
Der hvor et slikt prosjekt lett kan ende i enkel naivisme, klarer Åm med sin integritet og originalitet å formidle dybde. «inngang, nærver, utgang» er et flott eksempel på dette. Verket ble uroppført under Hardanger Musikkfest i juni 2013, og er formet som en bratsjkonsert med strykekvartett. Det har tre satser, langsom-hurtig-langsom, som representerer en utvikling i erkjennelse.
Verket griper fra første stund, og taler sterkt med enkle virkemidler. Å lytte til denne musikken gir inntrykket av å følge et menneske gjennom en tankeprosess. Uttrykksfulle temaer oppstår utfra ingenting, musikken trekker seg tilbake, og resten blir opp til lytteren. Gjennom et upretensiøst medium klarer komponisten å skape en fortelling som berører.