Juryens begrunnelse Ørjan Matre er én av våre mest fremgangsrike, unge komponister, og har fra første stund gjort krav på det store formatet; symfoniorkestret. Hans klarinettkonsert, skrevet for Rolf Borch og urframført med Bergen Filharmoniske Orkester i 2011, viser med all tydelighet en komponist som håndterer det store orkesterapparatet med frapperende selvfølgelighet. Verket er ”irriterende […]
/ 31/03/2014 / kodeksØrjan Matre er én av våre mest fremgangsrike, unge komponister, og har fra første stund gjort krav på det store formatet; symfoniorkestret. Hans klarinettkonsert, skrevet for Rolf Borch og urframført med Bergen Filharmoniske Orkester i 2011, viser med all tydelighet en komponist som håndterer det store orkesterapparatet med frapperende selvfølgelighet. Verket er ”irriterende godt skrevet”, som et medlem i Edvard-juryen humoristisk formulerte det. Fra de første, skimrende åpningstonene hører vi en komponist som vet å holde på spenningen og la klangen utfolde seg i sin egen tid; her er intet hastverk. Derimot en evne til å holde litt på hemmeligheter, og la verket spille seg ut i et dynamisk spenn med store, og innimellom uforstilt dramatiske kontraster. Edvard-juryen tror vi her har å gjøre med et verk som kommer til å bli stående på orkestrenes repertoar.