Juryens begrunnelse Det vi kaller samtidsmusikk eller ny musikk vil alltid være en kombinasjon av tradisjon og eksperimentell nytenkning. Hos årets prisvinner kjennes det som om musikken springer ut fra senromantikken med dens blanding av sensualitet og higen etter himmelsk skjønnhet. Men nå i en ny form. Det musikalske uttrykket blir her som en sammensmeltning av […]
/ 01/04/2014 / kodeksDet vi kaller samtidsmusikk eller ny musikk vil alltid være en kombinasjon av tradisjon og eksperimentell nytenkning. Hos årets prisvinner kjennes det som om musikken springer ut fra senromantikken med dens blanding av sensualitet og higen etter himmelsk skjønnhet. Men nå i en ny form. Det musikalske uttrykket blir her som en sammensmeltning av det europeisk senromantiske og internasjonal modernisme, men med en udefinerbar nordisk patina og utviklet med stor formsikkerhet og intelligens til en helt personlig stil . Dette er en komponist vi tror vi kjenner, og som vi mener å kjenne så godt at vi av og til tror vi kan forutse det neste musikalske trekk. Men som oftest tar vi feil, og med dette stykket fra 2005 har vi blitt lurt nok en gang. Fra sitt hemmelige lager har prisvinneren tatt fram nye sider og elementer som igjen får ørene våre til å vokse og hjertet til å banke. Dette er musikk som virker like vital og nyskapende som den kunne gjøre for 50-60 år siden, og det er bare å takke for nok en spennende, vakker og inspirerende gave til musikklivet og gratulere med EDVARD-prisen!