Juryens begrunnelse: Gjennom mange år har prisvinneren vært på søken etter nye ukjente lydlandskap. Med is som lydkilde har han utviklet et originalt og særpreget konsept. Han benytter selvlagde instrumenter som isperkusjon, isofon og ishorn i sin musikk. Albumet Igloo fremstår som et helhetlig komposisjon. Verket er eksperimentelt og uforutsigbart, der isens skjørhet og kraft […]
/ 01/04/2014 / kodeksGjennom mange år har prisvinneren vært på søken etter nye ukjente lydlandskap. Med is som lydkilde har han utviklet et originalt og særpreget konsept. Han benytter selvlagde instrumenter som isperkusjon, isofon og ishorn i sin musikk. Albumet Igloo fremstår som et helhetlig komposisjon. Verket er eksperimentelt og uforutsigbart, der isens skjørhet og kraft skaper store kontraster. Komponisten tar oss med inn i sin egen lydverden, og avansert lydbearbeiding henter frem klangfarger som ikke er hørbare for det vanlige øret. Perkussive elementer danner kjernen i is-musikken, mens Sidsel Endresens særegne stemme tilfører verket nærhet og varme. Improvisasjon og lekenhet har blitt redigert til et dristig verk med en klar ide om å skape musikk man aldri har hørt maken til.