Foto: Kristian Dugstad/TONO

Riktigere TONO-utbetalinger fra konserter 

Første endring i konserttariffen 1. april 

 
TONO moderniserer tariffen ut mot konsertarrangørene for å sikre våre medlemmer – låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag –  TONO-utbetalinger fra konserter som bedre gjenspeiler konsertøkonomien. Den første av tre endringer trådte i kraft 1. april.  

 / 11/04/2025 /

– De mest grunnleggende verdiskaperne for norske konsertarrangører er våre medlemmer. Det er de som skriver sangene og sangtekstene som fremføres på scenen. Den nye tariffen gir oss et bedre grunnlag for å beregne rimelig betaling til musikkskaperne på en mer presis og riktig måte, forteller Tommy Tangløkken, markedsdirektør i TONO og ansvarlig for konsertområdet.

Mer til musikkskaperne fra de største konsertene 

Konsertarrangørene skal fra 1. april betale 2,5 prosent av sine brutto billettinntekter over cirka 226 000 kroner, mot tidligere 2 prosent. For konserter med billettinntekter under dette nivået er det ingen endringer. 1. april neste år, i 2026, justeres dette videre opp til 3 prosent for billettinntektene over cirka 226 000 kroner.

– Justeringen er viktig.  Den gir låtskriverne, komponistene og sangtekstforfatterne en riktigere og rimeligere andel av verdiene som skapes på de største konsertene. Samtidig gjør dette at betalingen til musikkskaperne for de store konsertene kommer nærmere en mer internasjonal standard, forklarer Tangløkken.

I et stort perspektiv utgjør TONO-betalingene til norske konsertarrangør en liten andel av deres totaløkonomi. Det anerkjente analyseselskapet Oslo Economics gjennomførte sommeren 2024 en rapport for TONO. Den viste at norske konsertarrangørers samlede TONO-innbetalinger i 2022, som utgjorde 110 millioner kroner, bare tilsvarte 2,6 prosent av deres samlede konsertinntekter på 4,4 milliarder det året, basert på Kulturdirektoratets «Kunst i tall»-rapport.    

Opphaverne – låtskriverne, komponistene og sangtekstforfatterne – er yrkesgruppen som skriver sangene som brukes av norske konsertarrangører. Gjennom TONO betaler konsertarrangørene for lisens til å bruke opphavernes musikkrettigheter. Fra 1. april skal de betale 2,5 prosent av brutto billettinntekter over cirka 226 000 kroner, mot 2 prosent tidligere. (Foto: Istockphoto/Kosamtu)

2027: TONO-utbetalinger fra både billettinntekter og tilskudd

Fra 1. januar 2027 vil også konsertrelevante tilskudd inngå i beregningsgrunnlaget. Det kan dreie seg om statlige, kommunale eller private tilskudd knyttet direkte til konsertvirksomhet. Tilskudd som ikke er direkte relatert til konserter holdes utenfor. 

 For å skjerme mindre aktører har også TONO foreslått en grense, slik at de som har årlige tilskudd på under 50 000 kroner som tidligere bare skal betale låtskriverne, komponisten, sangtekstforfatterne og musikkforlagene basert på billettinntekter.

– Mange norske konsertarrangører har både billettinntekter og tilskudd som en del av sine konsertrelaterte inntekter. Fordi disse inntektene skapes på grunn av musikkverk, er det derfor riktig at betalingen til musikkskaperne gjøres på bakgrunn av alle disse relevante inntektene, sier Tangløkken. 

– Vi har stor respekt for det viktige arbeidet konsertarrangørene gjør, og for de opplevelsene de skaper for publikum, og konsertfremføringer en av de viktigste kildene til TONO-utbetalinger for et bredt lag av våre medlemmer. Den nye modellen bidrar til at rettighetene deres ivaretas på en bedre måte fremover, sier Tangløkken (Foto:  Kristian Dugstad).

Gradvis og varslet innføring 

TONO varslet første gang om endringene 28. mai 2024. Målet har vært å gi arrangørfeltet god tid til tilpasning. Endringene innføres over tre år, og det har i denne perioden vært dialog og informasjonsutveksling mellom TONO og arrangørfeltet – både gjennom møter, arrangementer og skriftlig informasjon. 

– Vi har stor respekt for det viktige arbeidet konsertarrangørene gjør, og for de opplevelsene de skaper for publikum, og konsertfremføringer en av de viktigste kildene til TONO-utbetalinger for et bredt lag av våre medlemmer. Den nye modellen bidrar til at rettighetene deres ivaretas på en bedre måte fremover, sier Tangløkken. 

Konsertarrangørene får fortsatt tilgang til hele TONOs verdensomspennende repertoar i én TONO-lisens.   

Har du som er TONO-medlem spørsmål til den nye konserttariffen? Kontakt gjerne TONOs medlemsavdeling på medlem@tono.no. (Obs, vi har påskestengt, og er tilbake på kontoret 22. april)