“Meet the Authors":
TONO tok med filmkomponisten Peter Baden til opphavsrettsforum med EU-politikere. – Det er avgjørende for norske musikkskapere at deres stemme blir hørt der rammevilkårene blir til, sier Inger Elise Mey i TONO.
/ 04/02/2025 / Kristian DugstadHvordan påvirker kunstig intelligens og ”buyout”-kontrakter komponisters rettigheter og økonomiske fremtid?
Dette var blant temaene som sto på agendaen da TONO reiste til EU-parlamentet i Brussel i forrige uke under et diskusjonsforum om opphavsrett.
GESAC, TONOs europeiske lobbyorganisasjon, er initiativtakeren bak arrangementet «Meet the Authors» som fant sted i EU-hovedstaden onsdag 29. januar. Et stort antall musikkskapere og opphavere fra hele Europa var samlet for å møte over 40 EU-parlamentarikere og representanter fra Europakommisjonen.
Blant de inviterte var Inger Elise Mey, avdelingsdirektør for TONOs internasjonale avdeling, og TONO-medlem og filmkomponist Peter Baden, som står bak musikk til en rekke film-, tv- og sceneproduksjoner, med blant annet Netflix, BBC og NRK.
Den hurtige utviklingen av kunstig intelligens er stadig et dominerende tema i musikkbransjen. Møtet i Brussel i forrige uke var intet unntak.
KI byr på spennende muligheter i kreative prosesser og er allerede et hyppig brukt verktøy. Samtidig medfører det store juridiske utfordringer.
– En stor bekymring blant musikkskapere er hvordan generative KI-modeller bruker opphavsrettslig beskyttet materiale uten samtykke eller kompensasjon. Dette kan få store konsekvenser for inntektsgrunnlaget deres, sier Inger Elise Mey.
– KI-selskapene må tvinges til å være åpne om hvilket rettighetsbeskyttet materiale som er brukt i utviklingen av modellene deres, slik at selskap som TONO kan finne gode modeller for å lisensiere både treningsgrunnlaget og outputen tjenestene genererer.
Kunstig intelligens er langt fra den eneste utfordringen i en musikkskapers hverdag.
Da filmkomponist Peter Baden snakket til EU-politikerne la han vekt på den allerede etablerte utfordringen med Buyout-kontrakter i film og TV-bransjen.
Stadig flere komponister møtes med avtaler der de i praksis selger rettighetene sine til produksjonsselskapet for et engangsbeløp. Takker de nei, går oppdraget til noen andre.
I sitt innlegg belyste Baden hvordan disse avtalene fører til en skjev fordeling av inntekter, hvor store produksjonsselskaper beholder det økonomiske utbyttet og framtidig rettighetsbetaling, mens komponister og musikkskapere ikke får ta del i gevinsten av en suksesser de er med å skape.
Ikke bare svekker dette kunstneres økonomiske bærekraft, men kan også true det kulturelle mangfoldet og den rettferdige fordelingen av vederlag.
Norske musikkskapere jobber i en digital og global bransje der rammevilkårene de må forholde seg ofte skapes utenfor landegrensene.
– Det er sentralt for TONO å være til stede internasjonalt for kunne fremme norske kunstneres interesser på politiske arenaer hvor Norge ellers, som ikke-medlem av EU, har begrensede påvirkningsmuligheter. Gjennom møter som «Meet the Authors» får norske opphavere en verdifull mulighet til å bli hørt, og til å påvirke lovgivningsprosesser som kan ha direkte innvirkning på deres arbeidsvilkår, sier Mey.
Som leder for TONOs internasjonale avdeling spiller Inger Elise Mey en nøkkelrolle i vårt internasjonale relasjonsarbeid. For to uker siden var hun TONOs representant da 13 av våre europeiske søsterselskaper møttes for å diskutere internasjonalt samarbeid under Eurosonic-festivalen i Nederland.
Forrige ukes besøk i Brussel er med andre ord ett ledd i en større internasjonal satsing for å sikre at våre medlemmers stemmer blir hørt. Det er avgjørende for å skape gode og rettferdige vilkår for komponister og låtskrivere i hele Europa.