Norske musikkskapere og virksomheter som bruker musikk vil få nye og bedre tjenester hos TONO som følge av selskapets store digitale transformasjonsprosjekt. Nå er teknologiselskapet Knowit valgt som samarbeidspartner.

TONO og Knowit skal modernisere forvaltningen av musikkrettigheter

TONO kobler verdens musikkskapere med virksomheter som Spotify, Netflix, NRK og Live Nation. Nå har organisasjonen valgt Knowit som teknologipartner i en omfattende satsing på fremtidsrettede løsninger for administrasjon av TONOs musikkrettigheter. Blant tjenestene som skal bli utviklet, er en nettbutikk for musikkrettigheter.

 / 29/01/2025 /

– TONO forenkler musikklisensiering for norske virksomheter og sikrer samtidig at verdens musikkskapere får betalt. Nå er vi midt i en digital transformasjon som skal styrke vår posisjon som en datadrevet organisasjon, samtidig som vi skal levere bedre brukeropplevelser til både musikkskapere og musikkbrukere. Vi valgte Knowit etter en grundig prosess med  flere leverandører. Vi ble imponerte over bredden i deres kompetanse, engasjementet deres og forståelsen for utfordringene vi skal løse, sier administrerende direktør i TONO, Karl Vestli.

Spennende prosjekt

Knowit er begeistret over å ha blitt valgt til å lede prosjektet:

– For oss er dette et veldig spennende prosjekt. TONO er en sentral aktør i norsk samfunnsliv og musikkbransjen, og er samtidig en offensiv og fremoverlent organisasjon. Prosjektet passer oss utrolig bra fordi det krever en interdisiplinær tilnærming. Vi får brukt spisskompetanse fra et bredt spekter av fagmiljøer i Knowit, sier Stine Strandvik, kundeansvarlig for TONO hos Knowit. 

Bedre og mer effektive tjenester

Knowit skal bistå med utviklingen av nye verktøy internt i TONO, samt videreutvikling av medlems- og kundeportalen Mitt TONO. Gjennom automatisering og bedre løsninger for administrasjon av TONOs musikkrettigheter, skal driften effektiviseres og styrkes. Stikkord er økt datakvalitet, hyppigere utbetalinger til musikkskapere, og muligheten for å kunne utvikle stadig nye tjenester for skapere og brukere av musikk.

På brukersiden, det vil si både musikkskapere og musikkbrukere, vil det komme nye og brukervennlige løsninger for selvbetjening, bedre brukergrensesnitt og økt innsyn i egne data.

– Vi håndterer enorme mengder data om rettighetshavere, musikkverk, strømming, konserter, radio og TV-spillinger, og vi forvalter store pengebeløp med en årlig omsetning på rundt en milliard kroner. Vår visjon er å skape verdi for skapere og brukere av musikk, og nå gjør vi et skikkelig løft for å sikre at vi kan gjøre dette også i fremtiden, sier Vestli.

Kjerneteamet med deltakere fra TONO og Knowit: f.v. Stine Aas (TONO), Stine Strandvik (Knowit), Christian Onshus (TONO), Ørjan Sveen (Knowit), Tove Strauss (TONO), Jonas Lantto (TONO), Roar Skotte (Knowit), Edvard Toft (Knowit), Linda Sjursen (Knowit).

Nøkkelpunkter oppsummert:

Avtalen mellom TONO og Knowit ble signert 15. januar. De første leveransene vil være klare i løpet av 2025. TONO planlegger å involvere både kunder og medlemmer i utviklingen for å sikre at de nye løsningene møter brukernes behov.

Om TONO

TONO er den norske kollektive forvaltningsorganisasjonen for låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, og er eid og styrt av disse. TONO har 43 000 medlemmer og representerer i tillegg millioner av musikkskapere fra resten av verden. TONO forenkler musikklisensiering og har som visjon å skape verdi for alle som skaper og bruker musikk. Blant TONOs kunder er kringkastere, musikk- og filmstrømmetjenester, konsertarrangører, hoteller, cafeer, restauranter, kinoer m.m. Les mer på www.tono.no.

Om Knowit

Knowit er et nordisk konsulentselskap som støtter bedrifter og organisasjoner i deres digitale transformasjon. Med en unik kombinasjon av kompetanse innen teknologi, design, kommunikasjon og strategi, utvikler vi innovative og bærekraftige løsninger som gir høy forretningsverdi for våre kunder. Knowit er børsnotert på NASDAQ i Stockholm og har virksomhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland og Polen. Med over 4000 eksperter og spesialister samarbeider vi med kunder og partnere for å utvikle løsninger som bidrar til et bærekraftig og menneskelig samfunn – et samfunn hvor vi selv ønsker å bo og utvikle oss.
Les mer på www.knowit.no.

For mer informasjon

Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO, mob. 909 65 254, e-post willy.martinsen (a) tono.no
Stine Strandvik, kommersiell leder for analyse, markedsføring og CRM i Knowit, mob 917 71 227, stine.strandvik (a) tono.no