Mjølnir, TONOs ambisiøse teknologisatsing, har fått navn etter hammeren til den norrøne guden Tor. Programmet skal løfte TONO til nye høyder og gjøre det enklere og bedre å være både TONO-medlem og -kunde.
/ 18/12/2024 / Willy Martinsen– Vi gleder oss til 2025 når både medlemmer og kunder vil begynne å merke effektene av det store teknologiske løftet vårt, sier Christian Onshus, utviklingsdirektør i TONO.
TONO forenkler hverdagen for medieselskaper, strømmetjenester, konsertarrangører og andre musikkbrukende virksomheter ved å gi enkel tilgang til verdens beste musikk. Samtidig sørger vi for at de som lager sangene og verkene får betalt når musikken brukes.
TONO håndterer daglig enorme mengder data og penger. Med Mjølnir-programmet, som startet i 2023, oppgraderer vi hele den teknologiske infrastrukturen. Denne satsingen på ny teknologi svarer på klare ønsker fra både medlemmer og kunder av TONO, og etter tydelige signaler fra TONOs årsmøte i 2018.
Målet med teknologiløftet er enkle, effektive og brukervennlige løsninger for alle involverte – TONO selv, medlemmene og kundene. Det er et omfattende program som involverer store deler av TONOs organisasjon:
– Rundt 30 TONO-kollegaer er involvert i programmet og de ulike underprosjektene. I tillegg får vi hjelp av eksterne konsulenter og folk fra selskapene som leverer nye tekniske løsninger, forteller Onshus.
Mjølnir er delt inn i seks store satsingsområder som hver spiller en avgjørende rolle i TONOs teknologiske fornyelse.
– Vi bytter ut alt. Fra nye avregningssystemer til nye portaler for medlemmer og kunder til nytt søk i avregninger. Alt utvikles og skreddersys for våre behov i dag og i fremtiden. Dette er helt nødvendig for å sikre at vi kan levere de beste tjenestene til medlemmer og kunder, sier Onshus.
– Foreløpig har mye av arbeidet dreid seg om å skape et godt fundament, slik at vi utvikler nøyaktig de tjenestene medlemmer, kunder og vi i TONO faktisk trenger. Nå begynner vi så smått å komme til fasen der kunder og medlemmer vil merke endringene.
Saken fortsetter under bildet.
Mjølnirs første leveranse var de nye tariff- og avregningsmodellene som ble vedtatt på årsmøtene i 2024. Dermed var et viktig grunnlag lagt for moderniseringen av TONO.
I mai lanseres, etter planen, en betaversjon av den nye søkeløsning på Mitt TONO som er beskrevet over. Betaversjonen gjør det mulig for medlemmer å teste ut løsningen, og gi verdifulle tilbakemeldinger frem mot lansering av en endelig versjon sen ere i 2025.
– Det nye søket blir en etterlengtet forbedring for medlemmene. Det vil gi på en enkel måte gi detaljerte opplysninger om hvor musikken deres er spilt, og hva de får av TONO for det. For første gang samles all informasjon. Radiospilling, strømming og konserter i ett og samme søkeresultat. De vil dermed slippe å logge inn på NCBs nettsider for å finne avregningsinformasjon fra online og fysiske medier som i dag, sier Onshus.
I juni 2025 tas et helt nytt avregningssystem i bruk. Dette vil sikre høy presisjon i utbetalingene fremover og vil også redusere tiden det tar fra kunden betaler TONO til medlemmet får pengene. Det åpner for hyppigere avregninger i fremtiden.
Og i andre halvår 2025 lanseres nye portaler for kunder og medlemmer. Her vil det i 2025 og 2026 slippes ny funksjonalitet fortløpende. TONO er nå i ferd med å velge leverandør av et nytt kunde- og medlemsbehandlingssystem, som legger grunnlaget for dette. Det vil la oss ha effektiv og god dialog med medlemmer og kunder, samtidig som vi automatiserer interne arbeidsprosesser.
Portalene vil gi en helt ny hverdag både for TONOs medlemmer og kunder:
– Både medlemmer og kunder får mye bedre digitale verktøy. Medlemmer får mer og bedre informasjon, og for kundene blir det enklere å kjøpe TONO-lisens. Konsertarrangører vil kunne se frem til enkle, digitale løsninger også for rapportering av konserter, avslutter Onshus.