En god låt forsterker sommerfølelsen på lange solrike kvelder, men hva gjør en låt til en sommerhit? Så du TONOs sommerkampanje på sosiale medier?
/ 09/08/2024 / Kristian DugstadI sommer har TONO spurt folk hva som er deres favorittsommerlåt og hva som gjør en sang til en sommerhit. Dette har resultert i to videoer som er publisert på tvers av våre sosiale mediekanaler. Totalt har filmene fått 2,75 millioner visninger.
Se videoene nederst i saken.
TONO sørger for at låtskrivere, komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag får betalt når musikken deres brukes offentlig. Vi gjør det samtidig enkelt for bedrifter å bruke musikk med en TONO-lisens. For å kunne gjøre dette arbeidet så effektivt som mulig er det viktig å ha en godt kjent og sterk merkevare.
Kampanjer som denne er med på å minne folk om verdien av musikk og bygge deres kjennskap til TONO.
– Vi i TONO gjør til enhver tid et omfattende arbeid for å øke kjennskapen til og kunnskapen om TONO, og for å bygge forståelse for våre medlemmers rett til å få betalt når musikken brukes i samfunnet. Det er også viktig for oss å minne bedrifter og organisasjoner som bruker musikk om at TONO har verdens beste repertoar. Dette formidler vi på ulike måter gjennom året, blant annet gjennom sommerens kampanje. At vi har oppnådd flere millioner visninger, bidrar til å øke kjennskapen til TONO og minner samtidig folk om at musikk er viktig og ikke skal tas for gitt, sier Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO.
TONO har siden våren 2023 hatt en egen kommunikasjonssatsing rettet mot bedrifter som bruker bakgrunnsmusikk. I sentrum av denne kampanjen står bakgrunnsmusikkavisen musikkenforsterker.no.
Her kan du akkurat nå lese mer om sommermusikk i vårt intervju med Vidar Villa.