Låtene musikksjefen har tro på i sommer
Sverre Vedal har jobbet med hits i 25 år og Vidar Villa har laget hits i årevis. Begge har klare tanker om hva som gjør en god sommerlåt.
/ 25/06/2024 / Audun Fegran Kopperud– Det er ikke alltid selve låta som gjør den til en god sommerlåt, men opplevelsene eller minnene man knytter til den, sier Sverre Vedal.
Han er musikksjef i Bauer Media, mediehuset som blant annet består av Radio Norge, Radio Topp 40, Radio Rock og Radio Vinyl. Helt siden slutten av 90-tallet har han hatt forskjellige jobber som musikksjef på radio, derfor vet han en god del om hits.
Vedal mener at en god sommerlåt sannsynligvis er fengende og glad, men at den nødvendigvis ikke trenger holde et høyt tempo. Mange rolige låter har også slått godt an på sommeren.
– Nå har jeg holdt på med dette i så himla mange år, at å plukke ut èn spesiell sommerlåt jeg husker godt blir vanskelig, sier han.
Likevel kommer Vedal med flere eksempler. Som i 2010, da Norge hadde arrangert Eurovision Song Contest og Madcon-hiten «Glow» fikk sitt gjennombrudd. Denne holdt stand gjennom hele sommeren. Ifølge Vedal var det nemlig ofte slik at låter som ble lansert på våren ble store og herjet hele sommeren. Dette for å bygge låta opp mot sommeren, slik at den festet seg hos folk.
Nå slippes det imidlertid musikk hele tiden og en sommerhit kan gjerne slippes i januar eller juni, eller til og med året før.
– Et eksempel på det var «When Love Takes Over» av David Guetta og Kelly Rowland, som ble sluppet i april 2009. Den var enorm den sommeren, og markerte dessuten starten på da urban musikk for alvor begynte å samarbeide med dansemusikk, forteller musikksjefen.
Noe han også har opplevd flere ganger, er å oppdage låter på sommerferie sør i Europa, som først blir populære i Norge på sensommeren og høsten.
– Sommeren er ikke en like tydelig sesong som det jula er. Ofte kan sommerlåter funke godt på vinteren, men julelåter kan ikke spilles på sommeren, sier Vedal.
Han opplever at folk forbinder uttrykket «sommerlåt» med norskspråklige låter der temaet faktisk er sommer, men at det slettes ikke trenger å være slik.
– Hos oss tenker vi at låter som har gjort det stort på sommeren, er låtene folk knytter flest sommerminner til. Det trenger ikke å være fordi de handler om sommer, påpeker han.
Hvis strategien skulle vært lik som i jula, hadde låter som «In The Summertime», «Neste Sommer» og «Idyll», nærmest erstattet låtene som allerede gjør det godt på hitlistene. Det er heller slik at disse blender inn i miksen når sola begynner å varme, ifølge Vedal.
Mest sannsynlig vil de låtene som strømmer mye nå også gjøre det i sommer, spesielt blant de unge, tror musikksjefen. Det vil uansett alltid komme nye hits og de unge vil fortsatt oppdage «gamle» hits og gi dem nytt liv, ifølge Vedal.
– Av norsk musikk er det så mye bra nå. Det har vært en fin trend i flere år. Mange artister og grupper går igjen. Festmusikken fungerer veldig bra også i år. For å nevne noen er Golfklubb, Bausa og Beathoven gjengangere, men det kommer helt sikkert flere, sier han.
Vedal tenker seg godt om før han svarer på spørsmålet om det er noen av dagens hits som vil plukkes opp igjen på sommeren om fem og ti år.
– Kanskje det var lettere å tenke sånn før, men når du treffer stort så vil det jo vare. Kanskje Ballinciaga med «Dans på bordet» holder seg, spår han.
En mann som mange forbinder med sommeren er Vidar «Vidar Villa» Mohaugen. Hver sommer reiser han på turné med båten sin «MS Bjørvika» langs kysten av Sør- og Østlandet og spiller hits som «One Night Stand», «Moren Din» og «Den Samme Jævla Sangen».
– Jeg har alltid sluppet låter før sommeren, og så tar jeg dem med meg på sommerturné. Det har alltid funket bra. Jeg lager jo musikk for å gjøre folk glade, og da er timingen perfekt, sier han.
I likhet med Vedal, mener Mohaugen at sommerlåter ikke nødvendigvis trenger å handle om sommer, men at de tilfeldigvis ble sluppet like før sommeren er en fordel. Hans største hit «One Night Stand» ble sluppet i februar 2017 og handler ikke om sommeren i det hele tatt. Siden den gang har den fått nesten 40 millioner strømminger, og spilles på hver eneste konsert.
– Da den ble sluppet fikk den tid til å bygge seg opp før sommeren kom. Det er gøy å se hvordan folk fortsatt hopper til den låta, år etter år, sier Mohaugen.
Låter har likevel større sjanse for å bli dratt frem sommer etter sommer, om de handler om ting som folk omgir seg med på sommeren, tror Mohaugen.
– Da må man ikke holde tilbake på klisjeene. Her kan det dreie seg om både øl, svaberg, sol og søte jenter med blomst i håret. Det er bare se på hvordan Postgirobygget dukker opp på topplistene hvert eneste år, poengterer han.
En annen egenskap Mohaugen liker, er når sommerlåter er allsidige. De skal både fungere på store konsertscener, men også med kassegitaren rundt leirbålet. Dette er noe han forsøker å oppnå med sin egen musikk.
– Jeg er veldig imponert over den karrieren og posisjonen Postgirobygget har fått. De reiser rundt og turnerer på de største scenene i Norge hver sommer, selv årevis etter gjennombruddet. Det er absolutt noe jeg ønsker meg også, sier han.
Mohaugen har stor tro på et tradisjonelt bandoppsett, og er forsiktig med å hoppe på trender. Han mener det tidløse er noe av grunnen til både Postgirobyggets og egen suksess.
I sommer blir han å se i båten sin, langs hele kysten mellom Drøbak og Mandal. På programmet står selvfølgelig de gamle klassikerne, men også noe nytt.
– I juni slipper jeg én ny låt hver uke, som til sammen utgjør EP’en «Sommerfugl». Jeg gleder meg skikkelig til å fremføre dem live i sommer, avslutter Mohaugen entusiastisk.
Vil du spille musikken som forsterker opplevelsen i dine lokaler?
Ja, jeg vil spille den kjente musikken.