Opphavsrett glemt i AI-euforien:
– Rettighetshaverne har ikke blitt invitert med på AI-festen. Det er et skrikende behov for å sikre musikkskapere og andre kunstneres rettigheter i den AI-drevne teknologiske revolusjonen vi står midt oppe i, sier adm.direktør i TONO, Karl Vestli.
/ 29/08/2023 / Kristian Dugstad13 internasjonale paraplyorganisasjoner for artister, musikkskapere, forfattere, fotografer m.m. krever nå i et samlet utspill til politiske beslutningstakere verden over at de hurtig etablerer tydelige rammeverk for å beskytte menneskelig kreativitet og kunstneres rettigheter i møte med utviklingen og bruken av kunstig intelligens. Organisasjonene har lansert 7 prinsipper for regulering av kunstig intelligens (se under).
– Musikkskapere og andre kunstnere har alltid vært innovatører. De er alltid blant de første til å ta i bruk ny teknologi, og er på ingen måte motstandere av innovasjon. Per i dag er likevel skaperne og opphavsretten tapere i AI-euforien. Tech-selskapene bygger sin teknologi og sine tjenester på opphavsrettslig beskyttet innhold. Kunstnerne har ikke blitt spurt om lov, de får ikke betalt og de har i praksis få muligheter til å reservere seg mot trening av kunstig intelligens. Tjenestene er bygget på massive opphavsrettslige brudd, sier Vestli.
EU arbeider med “The AI Act”, et direktiv for kunstig intelligens. Dette vil ikke være klart før tidligst 2025. Nasjonale myndigheter verden over, inkludert i Norge, arbeider også med problemstillinger knyttet til kunstig intelligens. Med det åpne brevet fra en hel verden av kunstnere krever organisasjonene, deriblant TONO, at dette arbeidet prioriteres. De krever ikke minst at opphavsrett blir helt sentralt i arbeidet og at kunstnerne blir involvert.
– Den kulturelle og kreative sektoren, deriblant musikkskaperne som TONO representerer, må sitte ved bordet når nye rammeverk etableres. TONO ønsker ikke å stanse utviklingen av kunstig intelligens. Vi ønsker å gjenopprette en ubalanse som truer musikkskaperne, og som også kan hindre menneskelig kreativitet og som sådan hindre en best mulig utnyttelse av kunstig intelligens som verktøy. Vi inviterer norske politikere til å involvere oss, som en samlet representant for 40 000 norske musikkskapere og flere millioner fra andre land. Vi ønsker å bidra med vår kompetanse og innsikt slik at dette området blir regulert best mulig, sier Vestli.
Det åpne brevet fra kunstnerparaplyorganisasjonene oppfordrer myndigheter og politiske beslutningstakere verden over til å forplikte seg til å utvikle og vedta politikk og lovgivning i tråd med syv prinsipper.
Organisasjonene bak det åpne brevet til verdens politiske beslutningstakere:
AEPO-ARTIS, ALCAM, AMA, APMA, BIEM, CIAGP, CIAM, CISAC, ECSA, EVA, IMPF, MCNA og SCAPR. Organisasjonene representerer til sammen 6 millioner skapere innen ulike områder: Komponister, sangtekstforfattere, låtskrivere, musikkforlag, musikere, fotografer, visuelle kunstnere, dramatikere og kunstneriske utøvere.
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, og som forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i deres musikkverk. TONO gir tillatelse til bruk av beskyttet musikk på radio, TV, internett, konsert, kino m.m. mot betaling, og overfører hvert år sitt økonomiske resultat til rettighetshavere i musikk som har blitt fremført offentlig. TONO har mer enn 40 000 medlemmer, men arbeider også for millioner av opphavere og musikkforlag fra verden for øvrig. TONO gir musikkskapere et økonomisk grunnlag til å kunne skape ny musikk, og samler og forenkler lisensiering av beskyttet musikk overfor musikkbrukere. TONO omsatte i 2022 for 864,6 millioner kroner.
Karl Vestli, adm.direktør i TONO, mob 932 56 020, karl.vestli (a) tono.no
Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO, mob. 909 65 254, willy.martinsen (a) tono.no