Joker Risteigen på Kongsberg vant TONOs store konkurranse hvor folk kunne nominere og overraske en butikk med en konsert. I går spilte en av landets store soulartister, og Spellemannvinner, Beharie konsert i butikken. – Vi håper økt oppmerksomhet om hvor viktig musikk er, også for butikker, vil bidra til at enda flere virksomheter i Norge begynner å bruke musikk, sier Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO.
/ 22/06/2023 / Willy MartinsenHandleturen til Joker-butikken på Risteigen sine kunder ble litt utenom det vanlige onsdag 21. juni. Mellom isdisken, blomster og kassaapparatene spilte nemlig Spellemann-vinner Beharie konsert for butikkens ansatte og kunder. Artisten og låtskriver Beharie syntes både lokalet og publikum ga mersmak:
– Dette var overraskende hyggelig. Det var skikkelig fin atmosfære og det føltes veldig naturlig å spille her. Jeg hadde forventet at folk ville stoppe opp i et par minutter og så gå for å handle, men de ble og hørte hele konserten, sier Beharie.
Joker Risteigen ble nominert av en av butikkens kunder og ble plukket ut som vinner blant hele 192 nominasjoner fra hele landet.
– Premien i konkurransen var en konsert med Beharie. Tilbakemeldingene fra de ansatte og kundene var strålende, og det var fint å kunne gi denne gaven til en butikk som betyr mye for nærmiljøet, sier Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO. TONO er det norske samvirket av og for komponister, sangtekstforfattere, låtskrivere og musikkforlag. Organisasjonen har 40 000 norske medlemmer og representerer i tillegg musikkskapere fra hele verden.
I begrunnelsen heter det at Joker Risteigen er en nærbutikk av de sjeldne med folk som brenner for jobben. De er «huben» i lokalsamfunnet, og kjører blant annet ut mat til eldre i distriktet. De ansatte omtales som en super gjeng.
– Vi falt både for begrunnelsen og det faktum at matbutikker er en ganske uvanlig scene. Her kunne vi skape en magisk opplevelse man i utgangspunktet ikke forventer når man bare skal en tur innom butikken, sier Martinsen.
TONO har som en av sine viktigste oppgaver å bidra til økt kunnskap om, og forståelse for, det viktige arbeidet som gjøres av de som skriver musikk og sangtekster.
– Konsertarrangører, radio og TV-kanaler, strømmetjenester, butikker og andre som bruker musikk offentlig betaler TONO, og vi betaler det videre til de som har skrevet sangene. Det er viktig for oss å minne nordmenn på at musikk er viktig, at den skaper verdier for brukerne og er verdt å betale for. Vi arrangerte konserten for å skape oppmerksomhet om dette. Vi håper at flere norske virksomheter, også dagligvarebutikker, vil bruke bakgrunnsmusikk. Forskning viser at riktig musikkbruk i butikker skaper trivsel hos kunder og ansatte, og at det ikke minst kan øke inntektene til butikkene, sier Martinsen.
Les mer om konkurransen og om hvordan musikk forsterker opplevelser her: https://www.musikkenforsterker.no/tono-minikonsert/
Om TONO
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av komponister, sangtekstforfattere og musikkforlag, og som forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i deres musikkverk. TONO gir tillatelse til bruk av beskyttet musikk på radio, TV, internett, konsert, kino m.m. mot betaling, og overfører hvert år sitt økonomiske resultat til rettighetshavere i musikk som har blitt fremført offentlig. TONO har mer enn 40 000 medlemmer, men arbeider også for millioner av opphavere og musikkforlag fra verden for øvrig. TONO gir musikkskapere et økonomisk grunnlag til å kunne skape ny musikk, og samler og forenkler lisensiering av beskyttet musikk overfor musikkbrukere. TONO omsatte i 2022 for 864,6 millioner kroner.
For mer informasjon:
Willy Martinsen, kommunikasjonsdirektør i TONO, mob. 909 65 254, willy.martinsen (a) tono.no