Sprøstekt svor, julelys og smånisser får deg et stykke på vei, men uten musikk blir det ikke jul. Blant hymner, crooners og party-pop, hva gjør egentlig julemusikk til julemusikk?
/ 21/12/2021 / Kristian DugstadÅrets første Mariah Carrey på kjøpesenteret. Maria Mena på toget hjem til jul. Bing Crossby og julebakst. Sølvguttene på TV, mens ribba settes på bordet.
Den barnlige gleden som oppstår når vi får de helt riktige sanseinntrykkene er for mange den store ambisjonen i juletiden. I denne jakten spiller ofte musikk en helt sentral rolle. Men selv om stemningen vi søker er den samme, er tonene som tar oss dit forskjellige.
Sammen med komponist og professor ved Norges Musikkhøgskole, har vi åpnet nissesekken, og sett på musikalske julegaver i alle fasonger.
Julemusikken tar mange former. Julesalmer, Christmas Carols, Klassiske verk, amerikanske 40-tallshits, norske viser og bjelletunge poplåter fra nyere tid. Et betimelig spørsmål å stille seg er da: Kan julemusikk være hva som helst?
– Svaret på det er vel egentlig ja. Dette handler om tradisjon. Alle disse ulike sjangerne forbinder vi med jul, eller det vi har lært at julen kan være. Alt som lages nytt i et av disse estetiske feltene vil falle på plass i kategorien julemusikk, mener Wolfgang Plagge.
Den meritterte komponisten og pianisten debuterte i Universitetets Aula allerede som 12-åring, og hadde opparbeidet seg et navn i norsk musikkliv mens han enda var barn. I 2005 ga han selv ut platen Julevariasjoner med improvisasjoner på tradisjonelle julesanger.
– Julemusikk er kanskje den musikkategorien vi har som favner mest. Det er så mange symboler som er med på å prege jula. Alt fra et lite Jesus-barn til ski, ribbe eller en frivol splitter naken julenisse. Så lenge musikken inneholder bilder som gir oss assosiasjoner til jul, går den automatisk inn i denne vanvittig heterogene kategorien.
Den store sjangerbredden innen julemusikk har oppstått i nyere tid. Vi skal ikke så veldig langt tilbake før høytidens religiøse aspekt blir altoppslukende. Dette kommer ikke bare tydelig til uttrykk i tekster, men også musikalsk.
– Julens egentlige musikalske misjon var å lage stillhet. I de store klassiske verkene, særlig fra barokken, som hinter til jul, enten det er Bachs Juleoratorium eller Händels Messiah, så er det bom stille, forteller Plagge.
Disse klassiske verkene har som mål å beskrive det klassiske stemningsbildet fra julekrybben, med Jesus-barnet som sover.
– Det er veldig fascinerende at så godt som all denne musikken går i en punktert seks åttendels-takt. Det er ganske påfallende. Det gjør det nesten nødvendig å stoppe opp, eller gå pent og pyntelig rundt juletreet. Nesten alt som er laget i denne perioden til den typen bruk skal være utagerende, men tvert imot, ganske stille.
Dette står i skrikende kontrast til den moderne julemusikken, som i all hovedsak går i taktfaste to eller fire fjerdedeler, som gir et helt annet uttrykk.
– Det har gått fra å være «Hold munn, og ikke vekk guttungen» til «YEAH! Mest mulig gløgg!». Det sier veldig mye om utviklingen i julemusikken, og hvordan jul fremstilles i musikk.
Hvis du nå kjenner at du har en julelåt som vil ut – Punktert seks åttendels-takt eller ikke – har Plagge noen tips til deg.
– Sørg for å skape assosiasjoner. Det er kynisk, men man kan bevisst bruke disse virkemidlene. Enten det er rytme, jingle bells, mat, snø også videre. Alt dette er stemningsskapende og assosiasjonsdrivende.
Han påpeker at til tross for at julen er svært kommersialisert i dag, lar vi oss fortsatt tiltrekke av sanger som henvender seg til direkte til oss.
– Jo mer spesifikt rammende en tekst er, jo mer suksess gjør den. Hvis du føler deg direkte tiltalt av en tekst, må vi regne med at det kan være 100 000 andre som også føler seg individuelt behandlet. Da treffer du.
Med andre ord: Velg deg en musikalsk sjanger fra julemusikkens verden, skriv en tekst som henvender seg til lytteren og skap gjenkjennelse og assosiasjoner gjennom kjente og kjære bilder. Og husk, registrer låta i TONO så snart den er skrevet.
En riktig god musikalsk jul fra oss i TONO