Bendik Hovik Kjeldsberg sitter bak trommesettet med noen av landets største artister. Når han skriver musikk selv bruker han trommemaskin. Han er årets første gjest i Lage Musikk.
/ 12/01/2021 / Kristian DugstadHvis du har vært på norske festivaler de siste fem årene, er det sto sjanse for at du har sett Bendik Hovig Kjeldsberg bak trommesettet. Blant annet med artister som Bendik, Emilie Nicolas, No. 4, Gundelach og Marit Larsen.
– Foreldrene mine oppdaget vel tidlig at det var noe rytme man burde prøve å fange. Jeg fikk trommesett da jeg var fem år. Det sto rett stua. Der hadde jeg hele platesamlingen til pappa, som jeg spilte meg gjennom. Alt fra Genesis til Jaga Jazzist og Exploding Plastics.
Dette er imidlertid bare en del av musikkvirksomheten til Bendik, som er gjest i TONOs podkast, Lage Musikk.
I 2017 debuterte han med det elektroniske prosjektet Bendik HK som han har vært aktiv med siden. Hvordan endte en begavet trommeslager med å programmere trommemaskiner og jobbe med samples? Noe som for mange trommeslagere er helligbrøde.
– Jeg er ikke redd for at det elektroniske skal ta over for det menneskelige. Det er fett at det er en motstand. Det gjør samme jobben, men på to veldig forskjellige måter.
I samtale med Torgny Amdam, snakker Bendik Hovik Kjeldsberg om å produsere elektronisk musikk og forholdet mellom å være musiker og låtskriver. Velkommen til årets første episode – med en gjest som lever et liv i musikk til det fulle på forskjellige måter! Ute der du hører podkast.