«Now’s the time» er tildelt TONOs Formidlerpris 

Jazznytt-bloggen «Now’s the time» er tildelt TONOs Formidlerpris 2020. – Det er befriende å lese musikkjournalistikk som ikke lar seg styre av kommersialitet og klikkvennlighet, skriver juryen i sin begrunnelse.

 / 10/12/2020 /

Prisen ble delt ut onsdag 9. desember under et redaksjonsmøte i lokalene til Jazznytt i Grensen i Oslo. De uformelle omgivelse skyldes at Covid-19 har umuliggjort utdeling på en scene foran et publikum slik prisen normalt deles ut.  Det var musiker og komponist Sten Ove Toft fra Formidlerprisens jury som overrakte prisen til bloggens skribenter Audun Vinger og Filip Roshauw på TONOs og juryens vegne.  Prisen består av 50 000 kroner og et diplom utformet av Magne Furuholmen.

– Det skjer så mye, spesielt i norsk musikk, som vi har lyst til å få frem. Ikke bare for å reklamere for det, men for å finne ut hva det er de holder på med. Det går mindre på «Dette er bra. Dette er dårlig», og mer på å komme i snakk med musikere, og finne ut hvorfor man får kick. Det er musikken som skapes i Norge som fremsprenger formidlingsiveren. Det er et resultat av det som skjer på musikkfeltet i Norge og verden. Så jeg takker på vegne av norsk musikk, sa Audun Vinger da han og Roshauw mottok utmerkelsen.

Saken fortsetter under videoen.

Formidlerpris siden 2011

TONOs formidlerpris deles ut en gang i året til enkeltmennesker eller organisasjoner som gjør en eksepsjonell innsats for å øke kunnskapen, forståelsen og begeistringen for musikk og skapingen av den. Blant tidligere mottakere er Øya-festivalen, Mannfred Eicher/ECM, musikkforlegger Leif Dramstad og hip hop-formidler Tommy Tee.  2020 er det første året prisen har vært tildelt et medium og deres skribenter. Her kan du lese juryens begrunnelse:

 TONOS FORMIDLERPRIS // JAZZNYTT – NOW’S THE TIME

«Ingen gjemt og absolutt ingen glemt later til å være mantraet til «Now’s the time». Jazznytts blogg hyller de store og trekker frem de små i dybdeintervjuer fritatt fra redaksjonelle restriksjoner. Det er befriende å lese musikkjournalistikk som ikke lar seg styre av kommersialitet og klikkvennlighet. Sosiale medier og selvpromotering er ingen erstatning for god journalistikk, og musikere i alle sjangre er avhengige av riktig medieoppmerksomhet. Med kunnskapsrik penn og lekent ordforråd leder Audun Vinger og Filip Roshauw oss ukentlig gjennom landskapet innen fagfeltet «jazz og omegn» i den norske musikkfloraen. Skrivegleden lyser opp på skjermen når man blar seg gjennom utallige spaltemeter.»

Juryen for TONOs formidlerpris er den samme som for EDVARD-prisen og har i 2020 bestått av Peter Edwards (Norsk Komponistforening), Kristin Norderval (Norsk Komponistforening), Torgny Amdam (NOPA), Samsaya Sharma (NOPA), Sten Ove Toft (Uavhengig), Ole Børud (uavhengig), Thomas Wettergren (Musikkforleggerne) og juryleder Stine Lieng (Musikkforleggerne)

Om TONO:
TONO ble stiftet i 1928 og er et non-profit samvirkeforetak som eies og styres av opphavere (komponister og sangtekstforfattere) og musikkforlag, og som på deres vegne forvalter de økonomiske opphavsrettighetene i musikken de har skapt.TONO gir tillatelse til bruk av beskyttet musikk for eksempel på radio, TV, internett, konsert og kino mot betaling, og overfører hvert år sitt økonomiske resultat videre til rettighetshavere i musikk som har blitt spilt offentlig. TONO har 35 000 medlemmer, men arbeider også for omtrent tre millioner opphavere og musikkforlag fra verden for øvrig. TONOs samfunnsrolle er todelt gjennom på den ene siden å samle og forenkle lisensiering av beskyttet musikk og på den andre å gi musikkskapere et økonomisk grunnlag for å kunne skape nye musikkverk. TONO omsatte i 2019 for kr 771 millioner.

For mer informasjon:
Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO, willy.martinsen@tono.no, mob. 909 65 254.