Stjernestøv-komponist Gaute Tønder tonesetter adventstiden for store og små, men musikken til NRKs nye adventskalender er fri for sleigh bells og salmesang. – Jeg har scoret en dramaserie, uten fokus på jul.
/ 02/12/2020 / Willy MartinsenTirsdag lanserte NRK sin splitter nye adventskalender, Stjernestøv. Tradisjonen tro får vi ta del i en 24-delers nedtelling til julaften, fylt til randen av både mellommenneskelig nerve og storslått eventyrlighet.
Julemagien ville selvsagt ikke vært komplett uten et ledsagende musikalsk univers. Men for komponist Gaute Tønder har det vært et poeng å holde en armlengdes til det høytidsstemte.
I Stjernestøv introduseres seeren for to verdener. Gutten Jo har nyskilte foreldre, og må finne seg til rette i en ny tilværelse i en ny by. I Nord bor Stjernefolket, og herfra kommer jenta Elly med magiske evner.
Todelingen mellom det kjente menneskelige, og det magiske, preger hele serien. Dette har også vært et bærende element i Tønders musikalske tilnærming.
Jeg er ingen julekomponist.
Gaute Tønder
– Musikken er en blanding av det symfoniske og det elektroniske akustiske. Den speiler det store spennet i serien, både geografisk og tematisk.
Tønder håper musikken kan både understøtte det storslåtte eventyret og kommunisere til barn og unge som kjenner seg igjen i Jos situasjon.
– Jeg kommer selv fra et hjem med skilte foreldre, og jeg er en skilt mann med barn. Så jeg har sett det fra begge sider. Det har vært viktig for meg at musikken kan bidra i formidlingen av det nye og melankolske, uten å være for trist eller ledende.
Stjernestøv er produsert av NRK Super for NRK og sendes hver dag fra 1. til 24. desember på NRK1 og NRK Super. Serien er også tilgjengelig på https://tv.nrk.no/serie/stjernestoev
Saken fortsetter under bildet.
Selv om adventskalendere på TV er en sentral i faktor i mange menneskers julestemning, har ikke Tønder gått aktivt inn for å skape julemusikk. Heller tvert imot.
– Det har vært viktig for meg å behandle dette som en dramaserie. Jeg har fokusert på handlingen, ikke på julen som omstendighet. Det er tematung og eventyrlig musikk, men jeg unnlatt å bruke sleigh bells, cellesta eller koralsatser i musikken.
Det er fint å tenke på at noen kan få en nostalgisk følelse av vignetten til Stjernestøv om ti år.
Gaute Tønder
Ironisk nok er ikke dette første gang Tønder skriver musikk til jule-TV. Han er også komponisten bak serien Hjem til jul som gikk sin seiersgang på Netflix i 2019.
– Jeg har måttet le litt for meg selv av at jeg har jobbet med to juleserier på rappen. Men heller ikke til Hjem til jul skrev jeg julemusikk. Jeg har tenkt på dem som to dramaserier som tilfeldigvis har jul som et bakteppe. Jeg er ingen julekomponist.
2. sesong av Hjem til jul har premiere på Netflix 18. desember 2020.
Dette betyr imidlertid ikke at Tønder selv ikke er glad i julen. Han anser seg selv som svært julete, og det er ingen tvil om at musikken er en sentral stemningsskaper.
– Musikk er alfa og omega. Det andektige øyeblikket hvor vi setter på tegnefilmen Karl-Bertils Jonssons Julafton og intro-musikken spiller: Da det er jul for hele familien Tønder. Tenk at den melankolske jazzlåta er hele definisjonen på julestemning. Det musikalske uttrykket har ingenting med jul å gjøre, annet enn mine konnotasjoner.
Du risikerer jo at akkurat det samme skjer med Stjernestøv-musikken nå. Du har ikke prøvd å lage julemusikk, men det blir det i konteksten.
– Det har jeg aldri tenkt på, før du sa det nå, men det er faktisk sant. Det er veldig fint å tenke på at noen kan få en nostalgisk følelse i kroppen når de hører vignetten til Stjernestøv om ti år. Det er veldig hyggelig. Da har man kanskje bidratt med noen gode minner til noen.