Spiller du konserter utenfor Norge? TONO jobber for at du alltid skal få betalt. Slik hjelper du oss.
/ 17/09/2020 / Kristian DugstadLive-fremfører du eller andre din musikk i utlandet? Da må du huske å rapportere til TONO.
Når medlemmer rapporterer konserter i utlandet til TONO, varsler vi vårt søsterselskap i det aktuelle landet.
I utgangspunktet rapporterer du konserten på normalt vis i medlemstjenesten Mitt TONO. Noen av våre søsterselskap har imidlertid spesielle krav til rapportene.
Her kan du lese hvordan du kan sørge for at du oppfyller kravene til PRS (UK/Storbritannia) og GEMA (Tyskland)
Alle konserter i Storbritannia / UK må registreres i PRS’ online-system senest ett år etter fremføringen. Fristen er endelig.
Denne registreringen utføres av TONO når vi mottar din musikkrapport i medlemstjenesten Mitt TONO. Dette må skje så raskt som mulig, og senest tre måneder etter fremføringen.
I forbindelse med konsertrapportering i Storbritannia – Merk deg også:
Alle konserter i Tyskland må registreres i GEMAs online-system senest 31. mars påfølgende år. Fristen er endelig.
Denne registreringen utføres av TONO når vi mottar din musikkrapport i medlemstjenesten Mitt TONO. Dette må skje så raskt som mulig, og senest tre måneder etter fremføringen.
Fristen, 31. mars påfølgende år, fordrer at konserter i desember må rapporteres umiddelbart etter de er gjennomført. Dersom nye verk fremføres på konsert, må disse registreres før konsertrapporten kan sendes inn.
I forbindelse med konsertrapportering i Tyskland – Merk deg også:
Som nevnt øverst i saken, registrerer du i utgangspunktet konsertfremføringer i utlandet på samme måte som i Norge.
Det er viktig at alle verk som inngår i konsertrapporten er registrert før konsertrapporten sendes inn. Ved fremføring av verk som ikke er dine fyller du ut tittel og opphaver(e).
Merk særlig at dersom du gjennomfører flere konserter i samme konsertlokale, MÅ det sendes inn separate konsertrapporter for hvert enkelt arrangement.
Har du spørsmål om live-fremføring i utlandet, kontakt gjerne Wenche Gjestvang på tlf.: 22 05 72 05 eller e-post: wenche.gjestvang@tono.no